Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frodda
VolvoB20 skrev:
dali skrev:
VolvoB20 skrev:Ju högre förbrukning/utsläpp man har desto mindre tjänar man på att rena det. Borde väl vara tvärt om, ju mera utsläpp, ju större anledning att rena det med filter.

En AWD med automatlåda har ju ingen som helst nytta av avgasreningen för det blir samma skatt.
Njae, du misssar nog lite av poängen. Ett partikelfilter renar sotpartiklar som orsakar luftrörsproblem och cancer, men det påverkar inte mängden koldioxid som släpps ut.

Utan att vara helt insatt i nya vägskattens mål så har jag tolkat reglerna så här:

Prio 1: Få in skattepengar. Det är alltid prio 1, vad de än säger.
Prio 2: Få ner de fossila koldioxidutsläppen.
Prio 3: Få bort gamla skitiga dieslar från vägarna.

Regelutformarna vill alltså att vi ska köra moderna bränslesnåla bilar, oavsett storlek, helst ska de drivas av icke-fossila bränslen (ex vis etanol). En stor bil som släpper ut lika lite/mycket som en liten bil får samma skatt som den lilla bilen (om de båda kör på fossila bränslen).

Miljöministern verkar dock ha insett att straffskatten på moderna dieselbilar med partikelfilter (3,5 ggr högre koldioxidskatt än motsvarande bensinbil) är orimlig och har sagt att de kan tänka sig att göra om beräkningsgrunderna. Jag är skeptisk till att något kommer att hända, men man vet aldrig.
Tycker inte att jag missat något, tycker att det är politikerna som har missat totalt.

Om det nu är koldioxid som som ska ned så är ju urbota idiotdumt att staffskatta rena dieslar som har mycket lägre koldioxidutsläpp än bensinare. Här skjuter ju sig politikerna direkt i foten.

Svaret man får då är, nä nä, 3,5 ggr högre skatt är för att det är smutsigare och släpper ut mer kväveoxid även om man har en ny diesel.

Jaha, men om diesel nu är mycket skitigare, varför har man ett skattesystem som tvingar alla som kör mycket, tex taxi som kör 40.000 mil i stockholm på 3 år att åka skitiga dieslar då i stan? Här skjuter sig politikerna i den andra foten.

Nä, det handlar bara om en sak, få in så mycket skatt det går och skit helt i miljön.

I någon annan tråd debaterade vi om bil/bränsleskatterna skulle användas för att dra runt vård och skola. Bra kanske i det korta scenariot. Men vad fan händer om det kommer fram en miljövänligt bilbränsle, då måste vi ju avveckla både skola och vård direkt!

håller faktiskt med dig, har väl tänkt i dina banor, men du satte tänkandet i skrift!bra skrivet!
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Som jag ser det så är allt miljösnack/miljöhysteri från politikernas sida (oavsett partiblock) bara bullshit. Iom att de inte premierar miljöbränsle/miljöbilar för vanliga svenssons (då menar jag en ORDENTLIG sänkning av drivmedels skatten) så kan de tjaffsa hur mycket som helst utan att något händer.
Som sagts tidigare i tråden så är politikernas ENDA prioritet att suga ut skattepengar. Av samma jävla anledning så gör de oxå så att en vanlig svensson som kör en mer normal körsträcka per/år INTE väljer en diesel med partikelfilter pga årsskatten.

Som med trängselskattskonfiskeringen.....varför sätta en begränsning på 5år för miljöfordon?! Slutar bilen att vara ett miljö fordon efter 5år? Naturligtvis inte.....ytterligare ett bevis för att det egentliga skälet för trängselskatterna INTE har någonting med miljön att göra utan bara ett sätt att krama ur svensken ännu mer skatt.
av tega
Dieselbilar har väl alltid varit en nagel i ögat på våra politiker eftersom 90% av alla privata dieselbilar körs på mer eller mindre "svartdiesel" tex åkare som tankar sin bil på bränsle som han sedan drar momsen på bönder, byggnadsarbetare, listan kan göras lång:Detta måste givetvis våra avundsjuka politiker stäva eller hur?Staten går ju miste om skattepengar som måste tas igen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
tega skrev:Dieselbilar har väl alltid varit en nagel i ögat på våra politiker eftersom 90% av alla privata dieselbilar körs på mer eller mindre "svartdiesel" tex åkare som tankar sin bil på bränsle som han sedan drar momsen på bönder, byggnadsarbetare, listan kan göras lång:Detta måste givetvis våra avundsjuka politiker stäva eller hur?Staten går ju miste om skattepengar som måste tas igen.
Kanske har det varit så när de var få dieselbila som till stor del ägdes av folk som har den möjligheten. Nu köps ju diesel av normalsvensson som inte kan "tanka svart"

Men ovasett hur det är så är det fan så underligt med skatten vad gäller miljöklassning.

I senaste teknikens värld testar man 6 st dieslebilar typ SUV/pickup. Av dessa saknar två rening (Isuzu D-max och Jeep Patriot) ändå har dessa två samma eller tom LÄGRE skatt än de öviga som är renade. Vad fan är det för Idioti, vaför är det billigare att att åka runt och släppa ut 20 ggr så mycket skit.

Man säger ju att man inte bara ska titta på CO2 utan partiklar också, därför tar man skatten * 3.5 för att kompensera för bla partiklar. Borde inte tex Jeep patriot kosta 3.5 * 20 = 70ggr så hög skatt som en bensinare då när den släpper ut så mycket mera partiklar. Nu är den ju billigare än en renad diesel.
av perhall
Vilken inställning ni har till politiker.

"suga pengar ur folk" måste de ju göra för att finansiera gemensamma åtaganden, sedan blir det ju pga att vi svenskar röstar på en massa olika partier (vilket väl är bra) förhandlingar och kompromisser och det är likadant som i vilken organisation som helst där det finns många olika viljor, bortsett från rena diktaturer (som ju även organisationer kan vara).

Nu tänkte jag inte på synpunkterna på att renare fordon får betala mer skatt än de fordon som skitar ner - det är förstås helt fel.

Utan på själva grundinställningen till skatt, den gör mig orolig.

Det är ju bättre att ta ut trängselskatt som har en bra styreffekt = sprider ut trafiken över dygnet och därmed minskar miljöbelastningen än att höja inkomsskatten vilket bevisligen har skadliga effekter för den svenska välfärden.

P.s. jag är egenföretagare och betalar massor av skatter och trängselavgifter...
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
perhall skrev:Vilken inställning ni har till politiker.

"suga pengar ur folk" måste de ju göra för att finansiera gemensamma åtaganden, sedan blir det ju pga att vi svenskar röstar på en massa olika partier (vilket väl är bra) förhandlingar och kompromisser och det är likadant som i vilken organisation som helst där det finns många olika viljor, bortsett från rena diktaturer (som ju även organisationer kan vara).

Nu tänkte jag inte på synpunkterna på att renare fordon får betala mer skatt än de fordon som skitar ner - det är förstås helt fel.

Det är ju bättre att ta ut trängselskatt som har en bra styreffekt = sprider ut trafiken över dygnet och därmed minskar miljöbelastningen än att höja inkomsskatten vilket bevisligen har skadliga effekter för den svenska välfärden.

P.s. jag är egenföretagare och betalar massor av skatter och trängselavgifter...

"Sprider ut trafiken över dygnet"..... Hur tänker du då? jobbar man fasta tider så har man ju inte möjlighet till att välja när man vill åka till jobbet....

Vad det gäller synen på politiker & strafftullar (trängselskatt) osv så beror det ju naturligtvis på vilken inställning man har till skatter/skattenivån....viket ju är högst individuellt :wink:
av perhall
V70BiFuel03 skrev:
perhall skrev:Vilken inställning ni har till politiker.

"Sprider ut trafiken över dygnet"..... Hur tänker du då? jobbar man fasta tider så har man ju inte möjlighet till att välja när man vill åka till jobbet....

Vad det gäller synen på politiker & strafftullar (trängselskatt) osv så beror det ju naturligtvis på vilken inställning man har till skatter/skattenivån....viket ju är högst individuellt :wink:
Självklart drabbar det, som alla skatter och avgifter, vissa personer hårdare och andra mindre hårt. Men många väljer kollektivtrafik eller väntar till lördagen med att åka in till stan eller åker en annan tid på dygnet, t ex efter 18.30 eller före 6.30. Totalt så minskar det utsläppen och förbättrar trafikflödet. Den som "måste" åka när det är tränselavgift får mindre köer och sparar tid.

jag tycker inte trängselavgift är sämre än andra skatter, kanske t o m bättre. Dessutom är det ganska lite fusk jämfört med t ex löneskatter

Men vi kan väl vara överens om att det totala skattetrycket borde sänkas...:)
Användarvisningsbild
av Larre
perhall:

Eftersom du påstår dessa saker så har du givetvis underlag för att bevisa det. Emotser med spänning bevis för dina påståenden att:
- trafikflödet förbättras,
- tid sparas,
- mindre fusk förekommer med dessa skatter än t ex löneskatter och
- utsläppen minskar.
av perhall
Larre skrev:perhall:

Eftersom du påstår dessa saker så har du givetvis underlag för att bevisa det. Emotser med spänning bevis för dina påståenden att:
- trafikflödet förbättras,
- tid sparas,
- mindre fusk förekommer med dessa skatter än t ex löneskatter och
- utsläppen minskar.
trafiken har minskat med ca 30 % enl vv.

det bevisar punkt 1, 2 och 4.

punkt 3 tror jag har ett självklart svar, enda sättet att fuska med trängselskatt är att skriva bilen på en målvakt eller sätta en skylt som skymmer nummerskylten. Fult och pinsamt, tycker jag. FUsket med löneskatter är mycket omfattande.

PH
Byta ac rem på Volvo 940

Vet inte exakt hur det ser ut på din bil. Ha[…]

Erfarenheter XC90?

Har en gammal XC90 automat fullt utrustad -07. Tyv[…]

Kostnad för halvljus?

Just för verkstäder som tar hutlösa[…]

Jag rekommenderar oljabyte var ~10.000mil bå[…]