Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perjak
stefnil29 skrev: Hej!

Var och uppgraderade min V70 2.5T i går på Bra Bil. Det var en totaluppgradering, och det var tydligen hur mycket som helst som behövdes uppgraderas enligt dom. Det kostade 700:- inkl jobb, så jag tycker inte det är dyrt.
/Stefan
Hur gammal är din bil?
av perjak
Ville bara få en hint om hur mycket som kommit nytt senaste åren.
av stefnil29
Ok! Enligt dom så kan uppdateringar komma när som helst, dom vet inte själva riktigt. Dom sa att det kan komma en ny uppdatering om 10 minuter. Det är Volvo i Göteborg som slänger ut lite uppdateringar då då.
av Frigge
Alla uppgraderingar har prishöjts, från 150 till 250:- nu för tiden.
Lite olika prissättning beroende på vad som ska uppgraderas är det.

Innan kostade dom från 78 öre och upp till 1,50.
av mattexc90
nixxxon skrev:900 kr. ska Forslunds i Skellefteå ha för ny mjukvara efter jag fått "prestanda reducerad" upphoppande i displayen ett antal gånger när jag legat kring 110 och över. Nu är det fixat så det ska bli intressant att se om det löst problemet. Om inte var det spjällen som måste fixas enligt dom.
Fundering: Den felaktiga programvaran har med största sannolik funnits där sedan bilen var ny så om bilen är yngre än ca 3 år borde konsumentköplagen gälla vilket innebär att man borde kunna reklamera bilen och få uppdateringen gratis... Eller?
av Frigge
mattexc90 skrev: Fundering: Den felaktiga programvaran har med största sannolik funnits där sedan bilen var ny så om bilen är yngre än ca 3 år borde konsumentköplagen gälla vilket innebär att man borde kunna reklamera bilen och få uppdateringen gratis... Eller?

Konsumentköplag i 3 år började gälla på saker som är köpta efter 05 04 01. Innan dess var det 2 år.
Sen måste man väl som konsument kunna bevisa att felet varit från början ?? Hur man nu ska kunna göra det på någonting överhuvudtaget, tänker på andra saker man köper och vill hävda Garanti :roll:
Användarvisningsbild
av Sparkz
mattexc90 skrev:Fundering: Den felaktiga programvaran har med största sannolik funnits där sedan bilen var ny så om bilen är yngre än ca 3 år borde konsumentköplagen gälla vilket innebär att man borde kunna reklamera bilen och få uppdateringen gratis... Eller?
Tidigare version, inte felaktig.
av turbomart
Jag har beställt tid för total upgrade CAN, artnr 30677038. Fick pris "ca 1000" för upgrade inkl felkodsavläsning. Antar att det är ca 700 för upgrade och ca 300 för felkodsavläsning.

edit: priset lämnat av Helmia i Karlstad
av mattexc90
Om man inte uppgraderat mjukvaran sedan bilen var ny är det samma mjukvara som fanns i bilen från början vilket innebär att felet fanns från början, bevis genom logiskt resonemang. Återstår att bevisa att mjukvaran inte uppdaterats sedan bilen var ny, alternativt reklamera de uppdateringar som gjorts vilka automatiskt också är yngre än tre år om bilen själv är yngre än tre år. Borde inte vara några svårigheter att föra i bevis.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]