Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av macke
Finns det verkligen inget sätt att kontrollera om det är luftmängdmätaren som är trasig? Jag har fortfarande problem med min höga bränsleförbrukning på min -00a (9500mil). Inga garantier som gäller där inte?!
Ingen motorlampa lyser i mitt fall, den bara drar 2,1l/mil. Borde nästan vara luftmängdmätaren eller lambdasonderna, blir dyrt att byta allt bara för man inte är säker. =/
Volvo vet inte, men gissar på luftmängdmätaren.
av REV
andezon skrev:
REV skrev:Har en V70N-01 (uttagen Sep-00, rullat 7500mil) som motorlampan lyser, Emissoner Serv. Erfodras. Har nyligen haft den på 8000 mila service hos Volvo och dom tror att det är fel på luftmassemätaren. Den var inte billig, gick på nästan 4000 SEK.
Efter att jag läst det här inlägget så borde ju garantin gälla ännu eller?
Om så hur säger jag det till Volvo?

bara att gå in till volvo , inget att snacka om. och på 00-01 var detta ett vanligt fel skulle tippa att du hade felkoder ecm 262a écm272a och ecm 260a?? skit isamma, det ska gå på emmisionsgaranti ta fram di servicebok och kolla ibland dom sista sidorna där finns det skrivet om emmisionsgaranti. OBS detta är inge "goodwill" från volvo utan en lag som finns på svenska marknaden. kolla i serviceboken och gå in på volvo och visa dom. Tycker det är dåligt att dom inte bara byter direkt när det finns garanti som täcker det. bilverkstaden får ju sälja delar och arbete och felsökning och det är bara att skicka fakturan till volvo personvagnar sverigé!!! nog om det om det blir något strul får du komma till blekinge så byter jag din maf helt gratis!!! (volvo betalar) :D

Ha skoj för dina 4000:-, hoppas du får en trevlig helg
Har varit i kontakt med Volvo och dom kommer att åtgärda felet kostnadsfritt. Tur att detta forum finns :D Många tack!
av mr_tompa
Pedal givare bytt, tydligen så gör den att både det ena efter det andra spökar. Elektrisk givare för kamaxel rengjord: vad denna gör vet jag inte.
av f_palsson
Med tanke på den garanti som andezon nämner...

Hur hanterar men en import-bil som har "Emissoner Serv. Erfodras" (fast på tyska) meddelandet? -01 som gått 6800 mil. Dock uttagen 22/6 -00.

Är det förresten vanligt att dessa prylar pajar vid runt 5 års bil-ålder (se de andra inläggen)?

Tack på förhand.
av f_palsson
Fick tipset från Volvo att koppla bort batteriet för att nollställa varningen och sen se om det återkommer. De trodde det berodde på fukt vid lambda-sonden (mycket regn).

Det jag undrar är om felkoderna är lagrade någonstans så att man i efterhand kan kolla vad det var för tokigheter (även efter att batteriet kopplats bort). Eftersom det är lördag hade de ingen verkstads-kille inne som kunde svara på detta.

Anledningen till att jag frågar är att jag har en garanti som löper ut snart och om det är ett fel som kommer sporadiskt kanske jag inte hinner få det igen innnan garantin är slut.

Min -23 har inget ljud när man kör fram&[…]

En annan sitter fortfarande på 3.3.16 :)

Tror jag får ca 0.8 ur min GLT annars vid la[…]

Bromsbelägg

Skulle också köpa ate, erkänt bra.