Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OrsonGbg
Jag tycker min regnsensor har lite egen vilja. Ibland fungerar den precis som det är tänkt och ibland är den helt stendöd trots att det är ett hav på rutan. Ibland får den också ett ryck och börjar vifta på högsta hastighet trots att det bara är några droppar på rutan :lol:

Jag har gjort rent innerrutan ordentligt och ska köpa nya torkarblad, men ska man på den där givaren och damma av den också? Vart sitter den isåfall?
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
OrsonGbg skrev:Jag tycker min regnsensor har lite egen vilja. Ibland fungerar den precis som det är tänkt och ibland är den helt stendöd trots att det är ett hav på rutan. Ibland får den också ett ryck och börjar vifta på högsta hastighet trots att det bara är några droppar på rutan :lol:

Jag har gjort rent innerrutan ordentligt och ska köpa nya torkarblad, men ska man på den där givaren och damma av den också? Vart sitter den isåfall?

Sensorn ska väl sitta bakom spegeln (dvs i rutan)......

Sedan har jag en fråga.... hörde att en vanlig ruta utan sensor är mycket billigare än en ruta med sensor...stämmer detta? Spelar kanske inte så stor roll när de flesta tar ett byte av rutan på försäkringen....men i alla fall.
Användarvisningsbild
av Svahn
Sensorn sitter väl mot rutan, inte i rutan. Eller?
av Moody
Det är en annan (dyrare) ruta på bilar med regnsensor.

Kan bli dyrare att byta än en utan regnsensor eftersom man på vissa försäkringsbolag betalar en självrisk som är en viss procent på kostnaden

Har själv mestadels postiva erfarenheter av regnsensor.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Min sensor fungerar helt ok (V70 2.5T-05 nyinköpt). Enda grejen är att regnar det normalt och man kör i landsvägsfart så går den på snabbaste läget. Torkarna flyger fram utav h-vete över rutan. Räcker gott och väl med "normalfart". Kanske går att ändra i mjukvaran som allt annat??

Tomas
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Parkerade intill en annan Volvo här om dagen... det var en Volvo S40 av årsmodell före -04. Medans jag satt i min bil och pratade i telefon så ser jag hur bilen intill slår på vindrutetorkarna helt plötsligt. (Bör tilläggas att det duggregnade ute.) Det komiska i situationen var att bilen var helt tom på människor.

Undrar om den hade problem med regnsensorn?!?!?
Hade tidigare Volvo S40 det utrustningsallternativet ens?

Det här kanske inte har så mycket med tråden att göra, kände bara att jag ville dela med mig av historien. :)
av Frigge
_lucifer_ skrev:Parkerade intill en annan Volvo här om dagen... det var en Volvo S40 av årsmodell före -04. Medans jag satt i min bil och pratade i telefon så ser jag hur bilen intill slår på vindrutetorkarna helt plötsligt. (Bör tilläggas att det duggregnade ute.) Det komiska i situationen var att bilen var helt tom på människor.

Undrar om den hade problem med regnsensorn?!?!?
Hade tidigare Volvo S40 det utrustningsallternativet ens?

Det här kanske inte har så mycket med tråden att göra, kände bara att jag ville dela med mig av historien. :)

Jag har då aldrig sett en sån som har regnsensor MEN då o då kommer det bilar från Volvo Pv som har utrustnings som egentligen inte finns
Användarvisningsbild
av Mattias_F
På min -05:a så fungerar sensorn hyggligt. Den är däremot ganska känslig för smuts på rutan(vid sensorn)och eller dåliga torkarblad. Sedan gillar jag möjligheten att själv kunna ställa känsligheten på den.
Jag hade regnsensor på min BMW -01 och den fungerade grymt bra.

Principen tror jag är att sensorn mäter brytningsindex(ljusets brytning) ut från glasrutan. Ligger det vatten på rutan så bryts ljuset mer och sensorn aktiveras.
Användarvisningsbild
av Lilja
men om du häller en spann vatten på rutan så reagerar inte sensorn, verkar bara va att den reagerar på droppar? Tycker min reagerar väldigt segt, det ska nästan spöregna för den ska fatta. Vet inte om det är något som kanske inte är som det ska, har ett halvårs begagnat garanti på min så man borde kanske åka till volvo och få det uppkollat. Vet dock redan vad dom kommer säga så känns knappt lönt :roll:
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]