Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
58 skrev: Okej! Så då borde det nya topplocket vara av bättre kvalite och ha en "normal" livslängd då? Hämtade förövrigt just bilen på verkstan efter byte av gasfördelare...för andra gången på 11000 mil.Bilen misstände på ettans cylinder...igen! Dom är generösa på volvo,dom senaste två åren har jag fått en ny bil på garantin!!! Dom har bytt en bit i taget, men ändå!!Nu har garantin gått ut så jag hoppas att det är dom billiga bitarna kvar att byta... :wink:
Ja, absolut. Det är andra ventiler nu med annat material så nu borde det fungera.

Ja visst är Volvo generösa :lol:
av S.t.r.a.n.D
En sak som kan vara ett stortproblem med taxibilarna är tomgångskörning. Bilen kasnke har rullat 3000 mil när den servas men hur "långt" har motorn snurrat?? På vintern här uppe lovar jag att det inte är en enda som stänger av bilen när dom står still. Så på 3000 rullade mil är det många antal timmar tomgångskörning också och tänk då när bilen rullat 20 000+ mil hur många timmar det blir.
Användarvisningsbild
av ER
RoadKiller skrev:En sak som kan vara ett stortproblem med taxibilarna är tomgångskörning. Bilen kasnke har rullat 3000 mil när den servas men hur "långt" har motorn snurrat?? På vintern här uppe lovar jag att det inte är en enda som stänger av bilen när dom står still. Så på 3000 rullade mil är det många antal timmar tomgångskörning också och tänk då när bilen rullat 20 000+ mil hur många timmar det blir.
Motortimmar ingår väl fortfarande som en parameter för när service skall göras? Kan hända att snikservice som blir dyrare än det smakar görs om inte bilen rullat 3000mil/servicetillfälle.
av Nordan
Anledningen till motorbytet var antagligen nåt annat. Det försvann många liter olja i veckan, verkstaden kunde inte lokalisera felet så motorn byttes. Efter ca 4 000 mil kom dunkandet tillbaka och det blir bara värre. Även bränsleförbrukningen går upp. Har för övrigt också en 07a som gått 9 000 mil nu utan problem, med en snittförbrukning på ca 8.0. Nu blir det till att serva båda bilarna oftare.
av Nordan
[/quote]
Oljebyte har ingått i Taxiservice länge.
Dock är det många som vill göra en vanlig bruksbilsservice istället då Taxiservice är ngt dyrare.

Problemet med "Fiskebåtsdunket" är att oljan blir sotig av Taxikörning och så lång intervall som 3000 mil, därav ändringen.
Har inte hört talas om att man fått byta motorer pga detta men däremot ventillyftare och tryckare vet jag att man bytt[/quote]

Det har alltid gjorts taxisevice på mina bilar. Har vid flera tillfällen t.o.m frågat om inte oljan borde bytas i lådan. Har då fått till svar att det görs bara på ambulanser. Så helt plötsligt för ca fyra månader sedan skjulle oljan bytas, då hade bilen gått 18 000. Frågade om detta var nåt nytt? Ja oljan ska bytas varje 6 000 mil nu sa dom då. Innan dess har det inte funnits med alls. Volvo har alltså börjat inse att grejorna behöver lite mer underhåll.
av Nordan
Frigge skrev:
Dock är det många som vill göra en vanlig bruksbilsservice istället då Taxiservice är ngt dyrare.

Problemet med "Fiskebåtsdunket" är att oljan blir sotig av Taxikörning och så lång intervall som 3000 mil, därav ändringen.
Har inte hört talas om att man fått byta motorer pga detta men däremot ventillyftare och tryckare vet jag att man bytt
Det har alltid gjorts taxisevice på mina bilar. Har vid flera tillfällen t.o.m frågat om inte oljan borde bytas i lådan. Har då fått till svar att det görs bara på ambulanser. Så helt plötsligt för ca fyra månader sedan skjulle oljan bytas, då hade bilen gått 18 000. Frågade om detta var nåt nytt? Ja oljan ska bytas varje 6 000 mil nu sa dom då. Innan dess har det inte funnits med alls. Volvo har alltså börjat inse att grejorna behöver lite mer underhåll.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lilja skrev: Existerar lugn blandad körning för taxichafförer? :roll:
Nog kör många taxichaffisar lungt.

Förra torsdagen åkte jag men en chafför som kört 105.000 mil med sin a
Audi manuell utan att bytt annat än vattenpump och brosmklossar!!!!

T.O.M kopplingen höll 105.000 mil
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nordan skrev: Dessutom är bränsleförbrukningen alldeles för hög, snittar 8.5 till 9.5, lugn blandad körning. Bilen har nu gått 22.500. Vet flera här i trakten som fått ny topp efter bara ca 10.000 mil.
Alla jag chaffisar pratat med säger att den nya adaptiva lådan drar 1.5 - 2.0 dl/mil mer än den gamla lådan.

Den varvar bedydlig högre innan den växlar upp säger nästan alla.
av Nordan
VolvoB20 skrev: Alla jag chaffisar pratat med säger att den nya adaptiva lådan drar 1.5 - 2.0 dl/mil mer än den gamla lådan.

Den varvar bedydlig högre innan den växlar upp säger nästan alla.
Den beskrivningen stämmer bra på lådan. Min gamla D5-04 automat drog sällan över 7.5 men ofta under 7.0. Den nya lådan är bara sämre.
Användarvisningsbild
av 58
Nordan skrev:
Frigge skrev:

Har inte hört talas om att man fått byta motorer pga detta men däremot ventillyftare och tryckare vet jag att man bytt
Nu vet jag inte om det skiljer sig nåt mellan Bi-fuel och diesel, men jag har bytt olja i lådan med 6 tusen intervall åtminstone dom sista 2,5 åren,allt enligt volvos rekommendation. Jag har ett serviceavtal dår taxiservice/automatoljebyte varje 6000 mil ingår + div andra rabatter/förmåner ingår.

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]