Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
greeeken skrev:Min fråga är om man behöver utslagsbägrensare till 215/45 17 " på en s60 170 hästar
Frågar du volvo så säger dom att det skall monteras från 205 och större däck.
Vad som behövs i verkligheten vet jag tyvärr inte

/L
Användarvisningsbild
av Jensen
Beställs bilen med 17" från fabrik så sitter det utslagsbegränsare, i annat fall vid byte till större fälg så är det att rekommendera, tyvärr så blir det sämre svängradie också.
205/215 på 17" är inte den dimensionen som normalt sitter på en 17" fälg från Volvo.
225 är det som rekommenderas, vågar tyvärr inte svara på om det behövs utslagsbegränsare under den dim.
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
går fint att lägga dit en 5mm spacer fram så funkar det bra att åka med lite störe fälgar 8)
Användarvisningsbild
av ER
Jag har 225/45-17 på fälgar med ET 43 och den minsta utslagsbegränsaren för 15" så med rätt ET på fälgen behövs inte mer än den minsta begränsaren.
Användarvisningsbild
av CarMan
du ska givet vis välga ett ET som gör at du behåller bilens spårvidd, annars försämrar du vägegenskaperna
av NCR
I mitt fall har jag 16" 205, 55 sommardäck och hade tänkt använda mina "gamla" vinterdäck som jag hade på min förra bil som är 15" 195,65.

Frågan är om jag måste göra en hjulinställning då jag byter mellan 15 & 16 tum eller om det inte kommer att märkas?
Användarvisningsbild
av CarMan
NCR skrev:I mitt fall har jag 16" 205, 55 sommardäck och hade tänkt använda mina "gamla" vinterdäck som jag hade på min förra bil som är 15" 195,65.

Frågan är om jag måste göra en hjulinställning då jag byter mellan 15 & 16 tum eller om det inte kommer att märkas?
du behöver inte göra hjulinställning för att du byter till annan hjul dimension, detta ändrar inte däck vinklarna.
därimot kan det vara bra att göra det ändå med jämna mellanrumm.
av NCR
CarMan skrev:
NCR skrev:I mitt fall har jag 16" 205, 55 sommardäck och hade tänkt använda mina "gamla" vinterdäck som jag hade på min förra bil som är 15" 195,65.

du behöver inte göra hjulinställning för att du byter till annan hjul dimension, detta ändrar inte däck vinklarna.
därimot kan det vara bra att göra det ändå med jämna mellanrumm.
Tack för svaret! Bilen skall ändå in nu på en justering & balasering av däcken då jag tycker det darrar lite grann i vissa farter. Har även bett dem att köra den stora prog-uppdateringen på bilen.

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]

Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]