- Igår, 21:06
Nästa fundering är runt generatorn.
Efter en kamp, kunde generatorn tas bort.
Började med servopumpen (enkelt - 3 skruvar 10mm)
Fortsatte försöka skruva lös generatorn - inte lika enkelt.
För att ens kunna hantera de två skruvarna under generatorn, måste slangen till turbon bort.
Att lossa kablarna bak på generatorn var inte heller enkelt
.
Trodde nästan att generatorn skulle kunna tas ut - men nej.
- Kylarslangen måste bort.
Började med avtappningsskruven under kylaren - Kom fram till att det borde vara en 6mm INSEX - gick den att öppna? - Nej..
Fick först täta insuget till turbon och sedan lossa den övre kylar slangen - Försökte fånga kylarvätskan under bilen... (Blir alltid lite kletigt...)
Trodde nu att generatorn skulle kunna tas ut - men nej
det tar i fästet för servo / generator / AC-kompressorn samt i anslutningsröret till kylaren och insugsröret... (Hur jag än vände och vred fick generatorn ingen minskad diameter.)
Tänkte att fästet för generator mm. sitter nog i de 5 bultar som nu syntes - började lossa alla - men Nej
det fanns fler bultar....
Nästa insats blev att lyfta motorn i motorfästet - och nu rymdes generatorn i hålet som uppstod
Remskivan till generatorn var redan borta. Använde verktyget från Biltema för att ta lös den del som var kvar av remskivan och det gick bra.
(trodde först att inget av de verktyg som jag köpt passade - men det var två rullager som låg längst in i splinsen
)
Nu med generatorn lös - började jag gå igenom övriga delar av generatorn.
Lagren känns bra.
Men hur är det med släpringarna (De kanske ska se ut så här?) Hur är det med kolen? Försökte mäta och kom fram till att det var nog 4-5mm innan de inte ens når ned till släpringarna.
Hur långt ut når nya kol?
Bör dessa bytas?
Vilken regulator passar?
Efter en kamp, kunde generatorn tas bort.
Började med servopumpen (enkelt - 3 skruvar 10mm)
Fortsatte försöka skruva lös generatorn - inte lika enkelt.
För att ens kunna hantera de två skruvarna under generatorn, måste slangen till turbon bort.
Att lossa kablarna bak på generatorn var inte heller enkelt
Trodde nästan att generatorn skulle kunna tas ut - men nej.
Började med avtappningsskruven under kylaren - Kom fram till att det borde vara en 6mm INSEX - gick den att öppna? - Nej..
Fick först täta insuget till turbon och sedan lossa den övre kylar slangen - Försökte fånga kylarvätskan under bilen... (Blir alltid lite kletigt...)
Trodde nu att generatorn skulle kunna tas ut - men nej
Tänkte att fästet för generator mm. sitter nog i de 5 bultar som nu syntes - började lossa alla - men Nej
Nästa insats blev att lyfta motorn i motorfästet - och nu rymdes generatorn i hålet som uppstod
Remskivan till generatorn var redan borta. Använde verktyget från Biltema för att ta lös den del som var kvar av remskivan och det gick bra.
(trodde först att inget av de verktyg som jag köpt passade - men det var två rullager som låg längst in i splinsen
Nu med generatorn lös - började jag gå igenom övriga delar av generatorn.
Lagren känns bra.
Men hur är det med släpringarna (De kanske ska se ut så här?) Hur är det med kolen? Försökte mäta och kom fram till att det var nog 4-5mm innan de inte ens når ned till släpringarna.
Hur långt ut når nya kol?
Bör dessa bytas?
Vilken regulator passar?
- By 73k