- tis 19 nov 2024, 21:18
Hej. Måste bara börja med att tacka så mycket för ditt utförliga svar och för att du tar dig tid.
Igår körde jag bilen i cirka 10 mil/2 timmar både i stan och på motorväg. Innan jag körde så nollade jag alla felkoder. Det tog cirka 10 mil innan motorlampan började lysa igen (den har lyst nästan konstant tidigare). Jag hade scan-verktyget inkopplat under hela turen. Jag hade uppe ett live-feed på batterispänningen. Såg inga konstiga dippar eller spikes under varken färden, eller när motorlampan tändes. Spänningen höll sig runt 13.5-14.5V.
Jag har gjort både batteritest och generatortest liknande det du beskriver men allt ser bra ut.
Jag märker aldrig någon skillnad i bilens prestanda eller beteende varken om varningslampor lyser eller inte.
Precis efter man startat bilen så varnar den ibland för ¨SRS-airbag service omgående¨ men detta försvinner efter bara någon sekund.
Det konstiga är att all elektronik verkar funka, inklusive instrumentbräda.
Jag har ett dött positionsljus fram vänster, och höger bak, samt en skyltbelysning som ej lyser. Kanske borde testa byta dessa och se om de lyser. Vet ju inte till 100% att de funkar med nya lampor.
Lostshadow skrev: ↑tis 19 nov 2024, 19:20 Hej ,
Ser ut som nån kontakt problem. På olika inlägg visar dom bilderna av din scanntool alltid 1A01 30 power signal too low.
Tyvärr säger scanntool inte exakt vilken felkod och vart den kom ifrån. Det gäller alla felkoder.
Borde visar t.ex. CEM a160 ( exempel bara )
Jag hade kollad detta först. Om försörnings spänning försvinner pga dåligt kontakt flippar allt annat ur.
Den 30 power hittade jag inte i elschemat till v70 01- 02 , bara en huvudsäkring som heter ngt liknande med 30.
Power distribution är nog lik din 00 .
Jag vet det inte exakt just nu men ska kolla.
Har för mig att det är säkrings boxen i motorummet. Finns stora säkringar under till som fördelar strömen till mindre säkringar.
Förklara mer senare.
Känns som att dom annan felkoder du har är bara följe felkoder pga kontaktproblemet .
Testa battetiet :
Gör det hemma , ifall bilen inte starta.
Slår till tändningen, belysning, helljus, fläkt på högt varv , bakrute värmen.
Låt detta går i 3 - 4 minuter. Om bilen starta utan problem efter dom 4 min är batteriet bra.
Ett frisk batteri klara detta lätt.
Testa generatorn .
O.b.s inte efter batteri testet. Då måste den först hinner att ladda upp battetiet. Test blir fel annars.
Gör samma sak som batteri testet men bilen går i tomgång.
Mät spänningen på batteripolarna . Du borde har 13 - 13,5 volt minst.
Går den under 12,3 volt är generatorn inte frisk.
Sämsta mätvärde är 12.8 volt och det är förlite för att ladda upp batteriet.
Provar dom enklar test.
O snälla lödda INTE om ngt på CEM !!
Tror ej det ngt fel där och om så yttrar det sig annorlunda.
Mvh LS
Hej. Måste bara börja med att tacka så mycket för ditt utförliga svar och för att du tar dig tid.
Igår körde jag bilen i cirka 10 mil/2 timmar både i stan och på motorväg. Innan jag körde så nollade jag alla felkoder. Det tog cirka 10 mil innan motorlampan började lysa igen (den har lyst nästan konstant tidigare). Jag hade scan-verktyget inkopplat under hela turen. Jag hade uppe ett live-feed på batterispänningen. Såg inga konstiga dippar eller spikes under varken färden, eller när motorlampan tändes. Spänningen höll sig runt 13.5-14.5V.
Jag har gjort både batteritest och generatortest liknande det du beskriver men allt ser bra ut.
Jag märker aldrig någon skillnad i bilens prestanda eller beteende varken om varningslampor lyser eller inte.
Precis efter man startat bilen så varnar den ibland för ¨SRS-airbag service omgående¨ men detta försvinner efter bara någon sekund.
Det konstiga är att all elektronik verkar funka, inklusive instrumentbräda.
Jag har ett dött positionsljus fram vänster, och höger bak, samt en skyltbelysning som ej lyser. Kanske borde testa byta dessa och se om de lyser. Vet ju inte till 100% att de funkar med nya lampor.