Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hhm, jag har ju samma bil som Driver64..... i´m confused !!! :???: :)
Användarvisningsbild
av Driver64
Spana efter gummibälgen runt dämparens kolvstång, det är ett säkert sätt att se om det sitter nivomaticdämpare. Kan vara bökigt att se under bilen men skicka in digitalkameran som "spanare" under bilen så går det lättare.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Driver64 skrev:Spana efter gummibälgen runt dämparens kolvstång, det är ett säkert sätt att se om det sitter nivomaticdämpare. Kan vara bökigt att se under bilen men skicka in digitalkameran som "spanare" under bilen så går det lättare.

Uppfattat ! :)
Användarvisningsbild
av A80TD
Den tunga varianten: :lol:
Lasta ner bilen ordentligt och kör en sväng och se om den återgår till rätt nivå igen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Driver64 skrev:
MartinS skrev:Om fjädern sitter runt dämparen bak har du inte nivomat. Om fjädern sitter bredvid dämparen har du nivomat.

/Martin
Va? På min bil som har nivåreglering ser dämparna ut så här:
Bild
Skumt, då är jag felunderättad.... Nu satte du myror i huvudet på mig..

/Martin
av Avarage
Hur funkar det om jag, när det är dax att byta dämparna, vill styva upp bilen utan att sänka den OCH samtidigt vill ha nivåregelering (V70N -03 2,4T).

Min bil har nu gått ca. 9000 mil och jag upplever den som väldigt svampig/gungig om man gasar på lite (vilket händer ibland). Jag skulle därför vilja sätta dit lite styvare dämpare och ev. matchande fjädrar (som dämparen är avsedd/utttestad med).

Jag har tittat runt lite (BSR mfl.) och det finns ju chassiekit just för denna sakens skull. Saken är den att jag vill INTE sänka bilen eftersom jag redan idag har en bil som blir för låg när jag kör med släp & last.

Samtidigt kör jag relativt ofta med släp och lite last och upplever idag att bilen sjunker ihop väldigt mycket bak. För mycket, vilket gör att jag då funderar på nivådämpare.

Går det/finns det nivdämpare som samtidigt funkar ihop med lite sportigare dämpare fram?

Tips/idéer emottages tacksamt?

Mvh!
// Niklas

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]