Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av elmuppo
zenobia skrev:Kan man byta själv tro? Enligt Vadis verkar det vara ett specialverktyg som behövs? JBs tar ju bara 1.075 kronor för en sond som gått mindre än 1000 mil. Jag åker gärna till GDS-hallen och svär i två timmar om jag kan spara 2.000 kronor.. :D
Om det är främre lambda så är det ett rent helvete att göra,
måste riva ner hjul och skit...

då pratar jag T6.

Så jag personligen la ner den idéen.
av zenobia
OK, tackar för den infon.. =)

Men bakre är ok att fixa själv utan att riva halva bilen? I mitt fall så är det (just nu) den bakre i bank2 som "larmar".
av S60_2.4_-02
Nopp den var inte svår att byta ! Jag var med i verkstaden.
Sitter bakom motorn och ser ut som ett tändstift! Killen som bytte den plockade inte ner något för att komma åt den och använde endast en fastnyckel (dock satt den fast som f-n).

Hela jobbet med återställning av larm osv tog ca 30 minuter.

Sonden kostar runt 2100:- på Bilia.
av zenobia
S60_2.4_-02 skrev:Nopp den var inte svår att byta ! Jag var med i verkstaden.
Sitter bakom motorn och ser ut som ett tändstift! Killen som bytte den plockade inte ner något för att komma åt den och använde endast en fastnyckel (dock satt den fast som f-n).

oki.... tackar för den infon. Då är semestern räddad.. =)
(Kan tänka mig att den kostar 2.150 eftersom JBs tar 1.075 kr)
av zenobia
Följdfråga...

Sitter alltså främre sonden på grenröret eller liknande eftersom man skall plocka ner framhjulet? Bakre sitter följdaktligen på själva katalysatorn.

Är det korrekt uppfattat?
Användarvisningsbild
av MartinS
S60_2.4_-02 skrev:Nopp den var inte svår att byta ! Jag var med i verkstaden.

Den kanske inte är svår att byta på en s60, men branx pratar väl om en S80 T6 vilket ju inte riktigt är samma sak.

/Martin
av S60_2.4_-02
Främre Lambdasonden sitter på grenröret så den kommer man åt utan att plocka ner hjul osv .. alltså på en S60.
av Alminjo
Hade samma fel på min förra S60 att lampan lyste...
åkte till bilia o de bytte grenröret på garantin... bilen hade då gått ~6000 mil
Hej alla,

Fruns V70N-00 tände motorlampan och satte henne i panik och telefonsamtal till mig...
Jag läste av samma felmeddelande som nämns här, främre lamba värmning, för hög signal.

Är det någon som har koll på om det är en enkel sak att byta själv på en V70 månne?

Det antyds i inläggen att dessa främre lambor kan bytas ut mot en beggad dessutom, är det korrekt uppfattat?

Vore ytterst tacksam för svar. Frun använder bilen i jobbet och måste planera om saker och ting om härket ska in på verkstad. :???:

Edit: Problem fixat. Frun bara stirrade på mig när jag föreslog att hon skulle byta sonden själv (jag är nyligen steloperad i nacken och kan inte krypa runt i bilen pga smärta), så hon bad mig kolla vad sonden kostade (1441 kr på Mekonomen) och hon ringde sen om en akuttid på verkstad.
Gick på lite drygt 2000 kr. Slapp felsökningskostnad iaf eftersom jag redan hade felkod från Dicen och möjlig orsak via denna tråd. Motorlampan är nu släckt och allt är spiffigt.

Tack alla som skrivit i denna tråd för hjälpen!

Edit2: Och för arkivens skull, här är en bild på främre sonden. Sladden från den går till vänster i färdriktningen till nånstans under luftburken ungefär. Precis lagom trångt så man inte kommer åt den helt lätt...
20150224_124339-800x600.jpg
20150224_124339-800x600.jpg (173.57 KiB) Visad 878 gånger

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]