Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thomas J
Det går inte att köpa beg boxar som funkar till bilen. Man kan ju köpa ny från Volvo om man har bra med pengar. /Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Att ha kört PPC och inte tala om det för den nya köparen är precis lika illa som att ha mätarskruvat sin bil.

Att köra dieselboxar är ännu värre.
Användarvisningsbild
av greeeken
Janne3 skrev:Jo byter man bil och vill ha ppc i den och skickar tillbaka den till BSR med den mjukvara den såldes med får du rabatt på nästa, typ pant sysyem, mins inte summan harför mig 1000-1500 kr i rabatt, ellerså kan ju nya ägaren köpa, den för en summa
Jo men jag menade att du inte kan ha samma box till en annan bil, elelr har dom ändrat på det.

Är det inte olagligt att inte säga att bilen man säljer är trimmad?
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hhm, möjligt att det är skillnad på hur boxarna fungerar på 850 vs v70n ?!?

Den erfarenhet jag har av boxarna till 850 T5 är att det inte är några problem alls att skifta box från en T5á till en annan (chippade boxar) utan att få några felkoder eller att bilen går konstigt. Men men.... V70n kanske är en annan deal....
av CANBus
Janne3 skrev:Jo byter man bil och vill ha ppc i den och skickar tillbaka den till BSR med den mjukvara den såldes med får du rabatt på nästa, typ pant sysyem, mins inte summan harför mig 1000-1500 kr i rabatt, ellerså kan ju nya ägaren köpa, den för en summa
cirka 4000 kr idag, dom ser hellre att man säljer den med bilen, och köper en ny för 7900 kr.
av Alminjo
Ser inget negativt att köpa en PPC trimmad bil om den är fullservad samt att skicket är fint !! Har man köpt fint kjolpaket, dyra däck & fälgar o sedan trimmat sin bil så lär man knappast snåla med riktiga servicar och dyr olja osv.... tvärtemot, man köper ännu bättre grejer samt försöker hålla bilen i extra bra skick .... så gör jag iaf !
av Marbas
Man kan också tolka det så att en förare/ägare av en trimmad bil gillar att "dra på" lite och kör lite tuffare med sin bil. För mig betyder det mer slitage på bilen...
av dali
Det som har hindrat mig från att PPC-trimma mina bilar är:

A) Jag har haft nybilsgaranti. Alla garantier (sannolikt även maskinskadeförsäkringen) upphör om man PPC-trimmar.
B) Om motor, växellåda och drivlina garanterat klarar högre effekt, varför har inte Volvo ökat den själva? Effekt är ett starkt säljargument (åtminstone innan miljövågen).

Känns osannolikt att någon trimmar bilen och sedan kör lugnare, man får räkna med att drivlina och chassi har fått jobba hårdare i en PPC-trimmad bil.

Om jag ser en annons på en bil som är trimmad så är det stor risk att jag skippar den och letar vidare. Om det inte är en 140 hk sugmotor som chippats upp till 170 förstås.
Användarvisningsbild
av greeeken
dali skrev:Det som har hindrat mig från att PPC-trimma mina bilar är:

A) Jag har haft nybilsgaranti. Alla garantier (sannolikt även maskinskadeförsäkringen) upphör om man PPC-trimmar.
B) Om motor, växellåda och drivlina garanterat klarar högre effekt, varför har inte Volvo ökat den själva? Effekt är ett starkt säljargument (åtminstone innan miljövågen).

Känns osannolikt att någon trimmar bilen och sedan kör lugnare, man får räkna med att drivlina och chassi har fått jobba hårdare i en PPC-trimmad bil.

Om jag ser en annons på en bil som är trimmad så är det stor risk att jag skippar den och letar vidare. Om det inte är en 140 hk sugmotor som chippats upp till 170 förstås.
Ska inte vara någon skillnad där tycker jag
Har 140 hk bilen trimmats så har den körts hårdare.
Klart volvo kan bygga motorer med bra mkt mer hästar. Men till vilken nytta då?
Majoriteten av dom som köper volvo köper ju dom för att dom är säkra trygga o kanske inte dom snabbaste.
Hela bilen klarar bra mkt mer än dom tex 210 hästar som finns i 2,5 T
Trimmar man sin bil så förstår alal att man gasar lite mer än innan.
Jag håller med nån här som oxå kollarp å skicket på bilen att den är servad o hur den känns. en trimmad bil kan alla dagar vara i bra mkt bättre skick fast den är hårdkörd än en otrimmad bil.

Det finns ju 2 läger här, dom som kan tänka sig köpa en ppc trimmad bil o ett som inte gör det.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Jag håller med Alminjo !

Tror att det hela lite grann handlar om fördomar.... ungefär som med tyskimporterade bilar. Ok, ser jag en annons på en manuell så kanske jag vill få bilen undersökt lite extra.......nä, jag tycker inte om manuella bilar...men det är inte det jag menar.

Låter man en firma chiptrimma en automat så att bilen ska hålla för körning så avgör man ju inte själv hur man ska växla (då kan man inte heller överbelasta bilen som man kan med en manuell).... Någonsin sett en finnig ung kille i keps dra iväg med sin chiptrimmade T5á från stillastående på ettan.....UTAN att växla upp?

Största belastningen på drivlina, växellåda osv (rätta mig om jag har fel) sker vid fullgas från stillastående.... över 50Km/h kan man ha blyfot hur mycket man vill (åtminståne på en atomat) utan att det tar skada.

Volvo själva kör ju med lite fulknep iom att de trots allt samarbetar med åtminståne ett av de stora chippnings företagen (har för mig att det var diesel trim).

Nä, Kolla på ex Alminjos bil & (till skillnad från majoriteten av Volvo ägare) allt det arbete, pengar & möda han lagt ner.....
Många åker & tvättar sin Volvo flera gånger per månad, men lyft på motorhuven & se hur det ser ut! Sorgligt!!! Att sedan hävda att "Min bil har aldrig varit chiptrimmad" imponerar föga på mig.

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]