Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70turbojs
#1579718
Storfot skrev: tor 23 maj 2024, 18:16
V70turbojs skrev:Tack för tipset! Jag provade ju Biltemas tätningsmedel och de gissar jag är inte lika bra som omegas. Men hur länge håller tätningen om de skulle fixa mitt problem? Jag ska väll iofs under först och kolla var det läcker innan jag beställer något mirakelmedel, hoppas bara det inte är styrväxeln
Det var lite ostrategiskt att ha i tätningsmedel innan du identifierat läckan. Sådana medel brukar ju vara mer eller mindre skadliga och verkar genom att gummitätningarna sväller. Är det "byt rubbet" som är alternativet så kan man ju testa tätningsmedel, men om det bara är behållaren eller någon anslutning som läcker så är det ju onödigt att hälla i något som angriper gummit.
Hmm jag fick ju rekommendationer att prova hälla i omega 917 för det skulle vara så bra, snart 3 veckor sen men fått fylla på mer.. stod de kunde ta upp till någon månad innan de verkar, att de kan skada andra delar har jag inte hört förut men det var ju Inge bra isåfall.. blir iallafall en rätt stor pöl vid förarsidan.. tråligt när man precis lagt ut 8k på byte av ac kompressor/kondensor/torkfilter & en ac slang samt påfyllning (då gjorde jag jobbet själv). Har sett det finns en reperationssats för styrväxlar, kan det vara något? Eller köpa en begagnad från skrot som inte gått långt/är testad?
av V70turbojs
#1579719
ziggeman skrev: tor 23 maj 2024, 20:53 Jag hade läcka, nu är bilen inlämnad hos Volvo för att tyvärr byta hela styrväxeln. Jag provade med medel för packningarna, och mekanikern sa att medlet kan skada mer än hjälpa. Och ja, i mitt fall blir det byte, och en dyr kostnad då delen inte är så billig. För min del efter allt jobb så hoppas jag bilen minst rullar 23k till utan krångel med styrväxeln. Jag äger en S60 -06 som är omhändertagen. Lycka till med din bil och jag hoppas det är någon packning bara. Min verkar ha någon spricka enligt mekanikern.
Usch vad drygt!! Tråkigt så här inför semester :/ vilket medel hällde du i? Min verkar börjat läcka mer för blir en rätt stor pöl under på förarsidan.. vart såg du din läcka? Vad skulle de kosta och byta på verkstad med delar/jobb?
av ziggeman
#1579951
V70turbojs skrev: mån 27 maj 2024, 13:32
ziggeman skrev: tor 23 maj 2024, 20:53 Jag hade läcka, nu är bilen inlämnad hos Volvo för att tyvärr byta hela styrväxeln. Jag provade med medel för packningarna, och mekanikern sa att medlet kan skada mer än hjälpa. Och ja, i mitt fall blir det byte, och en dyr kostnad då delen inte är så billig. För min del efter allt jobb så hoppas jag bilen minst rullar 23k till utan krångel med styrväxeln. Jag äger en S60 -06 som är omhändertagen. Lycka till med din bil och jag hoppas det är någon packning bara. Min verkar ha någon spricka enligt mekanikern.
Usch vad drygt!! Tråkigt så här inför semester :/ vilket medel hällde du i? Min verkar börjat läcka mer för blir en rätt stor pöl under på förarsidan.. vart såg du din läcka? Vad skulle de kosta och byta på verkstad med delar/jobb?
Jag hällde i medel som finns på Mekonomen https://www.mekonomen.se/power-steering ... e-10217501 , och just nu har min bil inte blivit fixad. Verkstaden har haft lite problem med att få hem del från 3:e part, och hämtar nu hem delen från skroten. Jag fick ett pris av verkstaden innan beställning som då förut landade på omkring 14500 SEK hos Volvo verkstad. Och nu blir det nog billigare med delen från skroten. Jag kan uppdatera på vad allt gick på när bilen är lagad framöver om du vill.
av V70turbojs
#1579966
ziggeman skrev: tor 30 maj 2024, 10:48
V70turbojs skrev: mån 27 maj 2024, 13:32
ziggeman skrev: tor 23 maj 2024, 20:53 Jag hade läcka, nu är bilen inlämnad hos Volvo för att tyvärr byta hela styrväxeln. Jag provade med medel för packningarna, och mekanikern sa att medlet kan skada mer än hjälpa. Och ja, i mitt fall blir det byte, och en dyr kostnad då delen inte är så billig. För min del efter allt jobb så hoppas jag bilen minst rullar 23k till utan krångel med styrväxeln. Jag äger en S60 -06 som är omhändertagen. Lycka till med din bil och jag hoppas det är någon packning bara. Min verkar ha någon spricka enligt mekanikern.
Usch vad drygt!! Tråkigt så här inför semester :/ vilket medel hällde du i? Min verkar börjat läcka mer för blir en rätt stor pöl under på förarsidan.. vart såg du din läcka? Vad skulle de kosta och byta på verkstad med delar/jobb?
Jag hällde i medel som finns på Mekonomen https://www.mekonomen.se/power-steering ... e-10217501 , och just nu har min bil inte blivit fixad. Verkstaden har haft lite problem med att få hem del från 3:e part, och hämtar nu hem delen från skroten. Jag fick ett pris av verkstaden innan beställning som då förut landade på omkring 14500 SEK hos Volvo verkstad. Och nu blir det nog billigare med delen från skroten. Jag kan uppdatera på vad allt gick på när bilen är lagad framöver om du vill.

Tack för infon! Ja skriv gärna om vad det gick på så jag har lite och gå på sen, jag tänkte också isåfall kolla upp om det finns någon på skroten men sen blir man och fundera vilken typ av styrväxel jag har. Har fått fram att det är ZF och jag har faceliften
EX90 vs Polestar 3?

Om du har tänkt behålla bilen en lä[…]

Extra tålig högtalarkabel är ju et[…]

OBD Tuning kan hjälpa dig med kloning. https[…]

I USA verkar det heta cetane booster istället[…]