Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hagfeldt skrev:I Fredags morse när jag skulle till jobbet igen så började bilen att hacka lite grann, det var precis som att man skulle gasa till ca 2 gånger per sekund och det var en jämn frekvens som den gasade så.
Efter att motorn blivit varm så gick den som vanligt igen.
Det är inte så att du kört med motorvärmaren? Min bil kan bete sig lite avvikande efter start med kupe/motorvärmaren har varit på ett tag, antagligen tycker styrsystemet att motorn är varm men i verkligheten behöver den troligen fortfarande lite fetare blandning, vilket den inte får.
hagfeldt skrev: lör 02 dec 2023, 17:13 kan det bildas så här pass mycket gegga på bara 3 vändor fram och tillbaka till jobbet (1 mil enkel väg)?
Ja det vill jag påstå att det kan. En mils körning är långt från tillräckligt för att få kylarvätskan varm, än mindre oljan. Kör man så korta sträckor får man varmköra ordentligt med jämna mellanrum och skifta olja oftare.
Ponera att vevhusventilation inte fungerar så ventileras varken skitiga gaser, vatten eller annat "ut" som det ska.
Är hasplåten inte monterad blir oljan aldrig varm på vintern. På 745-an har jag t.o.m isolerat hasplåten. Dock var det egentligen inte mot kyla utan det är "oljematta" som är skruvad fast för att det inte skulle droppa olja på marken. Men oljetråget blir varmt mycket fortare med plåten (eller plasten som det är på 745-an) på plats. På frugans VW Passat 1,8T -04 blev inte oljan varm utan hasplåt trots vattenkyld oljekylare

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]