Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jesper
Volvo har bara en stol,den är från 0-3 eller 3 år tror jag. När man har en liten har man en x-tra insats för att dom ska sitta bra.

Jo, den e ju smidig speciellt när man skall ha ned den i kundvagnen på ICA maxi.

Den har dock en fördel... Den har ett hyffsat smidigt bälte! Men som sagt till nyfödd! Då är den bara att glömma!

Mvh

Jesper
Användarvisningsbild
av Larre
Är det en Britax Roc-a-Tot ni har?

Om ja, har ni provat att dra midjedelen av säkerhetsbältet den alternativa vägen UNDER Roc-a-Tot:en? Då borde det funka bra. Vi hade förut en V70N -00 och en Roc-a-Tot "MY98" 8) och det gick bra. När jag ser på instruktionen på Britax hemsida, ser det inte ut som att Britax ändrat konstruktionen av barnstolen. Givet att inte 03:orna har kortare säkerhetsbälte höger fram än vad 00:orna av hade, så går det att köra en Britax Freeway (bakåtvänt schabrak som tar mycket plats) höger bak och samtidigt ha en Britax Roc-a-Tot höger fram. Minns inte att det var något problem med att ha höger passagerarstol ganska långt fram.

Om du inte är med på hur jag menar se Britax instruktion http://www.britax.se/pdffiler/rat_babysure_300501.pdf på sidan 13 bild 18-23 . Sidan 14 enl Adobe.

Hoppas det hjälper! :D
Användarvisningsbild
av VildingLoo
Jag vet inte om det är tillåtet med bältesförlängare med tanke på att man gör ingrepp i / ändrar bilens säkerhetsutrustning. Men jag har en annan bilstol att rekommendera.
Den heter Acta Graco babyskydd och till den finns en bas som man spänner fast med bältet. Bältesdragningen till basen är mycket kortare än till själva babyskyddet. Sen "klickas" själva babyskyddet fast i basen och man slipper dra runt bältet varje gång man ska montera i den. Det går att använda babyskyddet utan bas som vanligt också. Om du vill använda det babyskydd du har så tror jag det ska finnas en alternativ dragning av bälet som inte går runt på baksidan men jag kommer inte ihåg hur det var...du får fråga i nån affär där man säljer bilbarnstolar.

Hoppas det löser sig.
Användarvisningsbild
av greeeken
Köpa en beggad bilbarnstol skulle jag ALDRIG i hela livet göra.
Jag hade samma problem som du, Även om jag hade stolen fullt tilbaka dragen så var det på gränsen kan jag säga. o då vare inte mkt som fick platts ibaksätet.

Det är synd, man tappar ju en platts till
av PoloPrinsen
greeeken skrev:Köpa en beggad bilbarnstol skulle jag ALDRIG i hela livet göra.
Jag hade samma problem som du, Även om jag hade stolen fullt tilbaka dragen så var det på gränsen kan jag säga. o då vare inte mkt som fick platts ibaksätet.

Det är synd, man tappar ju en platts till
Du värkar väldigt bestämd på en punkt i ditt inlägg... ;-) Varför är inte en beggad barnstol intressant för din del? Anar att det antingen har med att... hmm berätta!! ;-)

Mvh PoloPrinsen
Användarvisningsbild
av zolle
För att man inte vet om den kan vara krockad och kanske ha defekter och brister/sprickor som gör att den inte är helt säker.
av PoloPrinsen
Lite som med att köpa ny eller icke ny vara överlag alltså - man vet vad som har hänt och inte har hänt med den sen den togs i bruk första gången. ;-)

Mvh PP
Användarvisningsbild
av greeeken
zolle skrev:För att man inte vet om den kan vara krockad och kanske ha defekter och brister/sprickor som gör att den inte är helt säker.

Där har du ju ditt svar.
Så klockrent det bara går.
JA lever hellre på nudlar i 2 månader o lägger pengarnra på en ny barnstol.
av PoloPrinsen
Precis som jag anade. (och inget fel i det)

Hur är det med det runt om själva barnstolen, tex bilen i detta fallet, köpes den också enbart om det ar en sprillans ny bil, eller duger en begagnad?

Hehe jo jag jävlas lite, det ska medges men principen är ju den samma. ;-)

Mvh PP
av *pettson*
greeeken skrev:
zolle skrev:För att man inte vet om den kan vara krockad och kanske ha defekter och brister/sprickor som gör att den inte är helt säker.

Där har du ju ditt svar.
Så klockrent det bara går.
JA lever hellre på nudlar i 2 månader o lägger pengarnra på en ny barnstol.
Och jag får hoppas att ni nu då kikat noga på datumstäplarna I PLASTEN? innan ni köpt? Det är inte ovanligt med stolar som stått ett par år på lager. Med andra ord blir man oftast lurad vilket som.

Man påstår att plasten klarar 5 år på lagring och är lika säker sen. Så är inte fallet. Utan den ska vara färdiganvänd INOM 5 år.

Det är inte alls ovanligt med ompack av bilbarnstolar hos tillverkare. Särskilt då om grundmodellen är samma och t.ex fått lite nya klädslar eller lull lull.

För övrigt så kan jag inflika att en rätt använd bilbarnstol, beggad eller inte iallfall är 10gånger så säker som dom flesta bilar som rullar på vägen (för en vuxen människa) eftersom den bör sitta bak, bakåtvänd för högsta säkerhet. Det gör ju inte bilen man färdas i.. :wink:
Det absolut farligaste idag är att köra en ca 10 år gammal bil och möta en splitt ny bil i en 40/60 krock. Då spelar det ingen roll vilken bilbarnstol du har. Eftersom den nya bilen tyvärr klyver den gamla i princip.

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]