Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hjullager blir sällan skeva enligt min erfarenhet. Är det inte fälgen som är skev så skulle jag misstänka att bromsskivan inte ligger an som den ska mot flänsen på lagret.. :-)
Det går ju enkelt att kolla om man tar av hjulet och låter navet rotera med växel i och kollar "runout" på bromsskivan.. Både vid centrum och längst ut på ytterkanten
Har jag skrivit att hjullagret kan va skevt? Har för mig jag skrev navet.

Oavsett, kolla runout på skiva kan man göra men kommer ju inte ge svar på om navet är snett eller inte. Det säger ju bara att skivan inte uppför sig som den ska, oavsett vart felet är, Eller hur? Ett lättare sätt är att helt enkelt sätta på en annan fälg och säkerställa att anläggningsytan är ren.
Nu har jag bytt drivaxel på förarsidan, och det blev ingen skillnad alls.... Det skakar fortfarande väldigt mycket.... direkt efter bytet när bilen ändå var upphissad så provade jag att köra med växel i, och med hjulet på förar sidan bortplockat och då syns det tydligt att bromsoket vibrerar lite. Sen såg jag att bulten i navet som håller drivaxeln roterar ovalt som synd på filmerna i länken nedan.
Det är väl bara till att byta hjulnavet/lager förmodar jag. men vad kan orsaka att navet ter sig såhär? Att man kör i något, tex ett potthål?

Filmer:
https://wetransfer.com/downloads/01ac45 ... vU5H4cGxhg
Tycker nog allt att det där ser lite suspekt ut. Även på insidan av bromsskivan verkar det som att den inte är centrerad. Ser ingen anledning till varför det skulle bli så pga ett potthål heller. Misstänker snarare en tillverkningsdefekt/bristande kvalitetskontroll på den delen.

Fördelen med dessa bilar är att det är enkelt att byta hjullager. Köp gärna F.A.G SKF eller original om du tänkt byta. Köp inte Ridex.
Skivor och belägg är bytta och kolven i oken går in hur fint som helst =)

Nu har jag även bytt hjullager och det blev klart mycket bättre, men det har uppstått ett nytt problem, eller snarare en fundering.... Hur kan den nya drivaxeln vobbla såhär mycket?? Filmer finns i länken, länken är aktiv i en vecka så skall försöka hålla den uppdaterad.

Jag bytte iallafall drivaxeln utan resultat, det blev till och med värre då den började skaka när jag körde i ca 40 kmh och svängde höger (tex ut från en rondell) nu bytte jag även hjullager på förarsidan och det blev bra mycket bättre i bilen! det är vissa vibrationer kvar men det kan lika gärna vara hjulager på passagerarsidan som är lika kasst så även den skall bytas!

MEN! det som bekymrar mig i detta är hur drivaxeln kan vobbla så här mycket!?! det är precis som att splinseen är vinda? det är ju liksom bara hjullager och drivaxeln som har kontakt med varann där...
Skall tilläggas att navet snurrar 100% perfekt ute vid hjulet/bromsskivan, jag höll en ståltråd lätt mot för att höra om navet går ovalt, och det gjorde den inte, men annat är det ju bakom navet, mot drivaxeln...

Jag kan inte klura ut någon förklaring till hur det kan vara så här om inte den nya axeln är kass, för det skall väl inte vara normalt att det vobblar såhär mycket?!? =D

Länk till filmerna:

https://wetransfer.com/downloads/d968a9 ... 9IkWqTYbhk

Mvh

Hej. Jag har nyligen köpt en xc60 Polestar av[…]

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]

Tänker på oljeringarna som klegar ihop.[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Hej, vad var orsaken till ditt fel? Jag har en V50[…]