Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det bra att Volvo har lagt av med Bi-Fuel ?

Ja
5
33%
Nej
10
67%
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
PoloPrinsen skrev:Vad kostar det att köra 2000 mil på gas? Funderar starkt på att välja gas istället för diesel men har inte alls kolla på den ekonomiska aspekten. Jo i utlandet verkar det absolut billigaste vara att tanka gas. ;-)

mvh PP
Tja, nu ligger gaspriset på 8.20 kr "litern", pumpstationen mäter inte per liter utan något annat jag inte kommer ihåg vad det heter just nu....men omräknat så att man ska kunna göra jämförelse så blir det just nu just 8.20/litern.

Kör du mycket (dvs över 2000 mil/år) så är väl frågan om inte D5án börjar vara mer attraktiv ?!?

Men men.... jag är nöjd i alla fall.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
V70BiFuel03 skrev:
PoloPrinsen skrev:Vad kostar det att köra 2000 mil på gas? Funderar starkt på att välja gas istället för diesel men har inte alls kolla på den ekonomiska aspekten. Jo i utlandet verkar det absolut billigaste vara att tanka gas. ;-)

mvh PP
Tja, nu ligger gaspriset på 8.20 kr "litern", pumpstationen mäter inte per liter utan något annat jag inte kommer ihåg vad det heter just nu....men omräknat så att man ska kunna göra jämförelse så blir det just nu just 8.20/litern.

Kör du mycket (dvs över 2000 mil/år) så är väl frågan om inte D5án börjar vara mer attraktiv ?!?

Men men.... jag är nöjd i alla fall.
pumpstationen mäter väl i m3 = kubikmeter har jag för mig.

Jag har funderat på en Bi- Fuel bil men nu är det ju försent att skaffa en ny. :(
Användarvisningsbild
av Driver64

mvh PP
Utslaget på mina 2000 mil som jag har kört min V70N Bi-Fuel på biogas så har bränslet kostat mig 6,30 kr/mil med en förbrukning på 0,7 Nm3/mil. 1 Nm3 (normalkubikmeter) biogas motsvarar ungefär 1,1 liter bensin och 1 Nm3 naturgas motsvarar ungefär 1,25 liter bensin.

Varje gång jag tankat gas har jag kollat vad motsvarande mängd bensin skulle ha kostat och jag ligger nu totalt på plus 4300 kronor (ej inräknat den numera lägre fordonsskatten) efter drygt två års körande. :)

Gaspriset varierar ganska mycket över landet och jag har mest kört i Östergötland med omnejd.
av PoloPrinsen
Finfina svar man får, tackartackar!!!

Jo jag funderar på att antingen slå till på en diesel eller kanske en gasbil. Det tråkiga i gasfallet varkar vara att den har så extremt kort räckvidd på gas. 236 km på gas + 333 km på bensin med manuell växellåda. (Enligt volvos eget datablad) Är väl helt ok om man åker runt hemmavid/arbetsvid och kan tanka titt som tätt, men vid semesterturer så blir det ju till att stanna minst var 55:e mil för att tanka. Egetligen var 20:e om man vill köra på enbart gas och ha lite marginal, kanske upp till 30 mil vid försiktig landsvägskörning. Hur långt kommer ni andra "i verkligheten" på gas resp bensin?

Kommer Volvo att "offra" bagageutrymme i framtiden måntro för att få rum med mer gas, vad tror ni andra, eller e gas helt nerlagt i hisingen?

Anar att det inte är lätt att meka dit en extra tub själv, någon som vet nån firma som kan göra det på ett snyggt och såklart även säkert sätt? Att komma 60-70 mil på enbart gas + de där 33 bensinmilen vore underbart smidigt vid långresor! ;-)

Min Polo sdi kör jag 100 landsvägsmil på utan problem mellan tankningarna. 45 liter...!

Mvh PP
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hhm, det är ju bla det som dieseln vinner lätt på...."tanken tar aldrig slut" & ja, man får tanka med täta mellanrum.....speciellt om man vill köra endast på gas. Detta är ju helt ok om man kör mestadels inne/runt storstan & där det finns gott om gaspumpar.

Ska ju inte tala emot bi-fuel konceptet men jag tror i alla fall att om man vill kunna ligga & dra långa sträckor osv så är D5án valet man ska sikta in sig på....samtidigt som dieseln blir billigare ju mer man kör....så är det ju & det kan inte en bi-fuel bil konkurrera med.

Men för en stadsbo som mig själv som kör mest inne i stan & runt kranskommunerna så fungerar min bi-fuel utmärkt.
V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]

Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]

Visst kan det vara bränsleproblem.. Sen om t&[…]