Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Hm 0,5?
Kör han med öppet filter så visar nog färddatorn dom siffrorna annars ljuger han grovt
av CANBus
det där med luftfiltret vill jag gärna att du förklarar för en lekman som jag.
hur får man färddatorn att ljuga med ett öppet filter?
Användarvisningsbild
av Gizz
Loner skrev:Det där är inte sant i praktiken..

Själv har jag en V70 2.4T med PPC, och jag kommer ner på 0,7 landsväg om jag kör "eco" och håller skyltad hastighet, och detta är enligt mätarställning och tankkvitton, lita INTE på färddatorn.

/L
Mina siffror är räknade med hjälp av manuell tankekraft :) dvs med kvitto och trippmätare. Sen glömde jag att skriva vilkan motor jag har det är en vanlig 140hk.
Användarvisningsbild
av Loner
Så det jag och gizz kommer fram till är egentligen, oavsett motor så drar den runt 0,65-0,7 vid stillsam landsvägskörning.

/L
Användarvisningsbild
av greeeken
CANBus skrev:det där med luftfiltret vill jag gärna att du förklarar för en lekman som jag.
hur får man färddatorn att ljuga med ett öppet filter?
Visst kan säga genom erfarenhet på min s60 utan turbo.
så fort jag kopplar in ett öppet filter så får färddatorn frisläpp
Den visar 0,5-0,7 när den i själva verket drar runt 089-0,95 eller så
Användarvisningsbild
av Gizz
Loner skrev:Så det jag och gizz kommer fram till är egentligen, oavsett motor så drar den runt 0,65-0,7 vid stillsam landsvägskörning.

/L
Precis.
Det är ju väldigt beroende av väg och väder skulle jag vilja säga. Min bil har iofs. alltid körts med EcoDriving. Vet inte om det är något som spelar in. Det är min förra chefs bil jag har nu och det var han som köpte in EcoDriving konceptet till sverige.

Jag jobbade med läromedel till EcoDriving och HeavyEcoDriving. Så jag är lite EcoDriving skadad.
Användarvisningsbild
av dicklund2
Jo, det är väl som jag trodde då :)
Jag har föresten inte fått något svar på mailat där jag ifrågasatte rimligheten och var det var utfört...

0,65 - 0,7 låter acceptabelt, är det manuell låda då eller automat?
Hur mycket kan en chippning sänka detta, 10% enligt inlägg ovan eller är det stopp vid 0,65?

140/170 hk likvärdigt? har jag förstått det rätt om 170hk bara kan öppna gasspjället helt och 140 inte kan det och därmed bara skiljer vid fullgas?

Hur är det med 2,9 liters?

Jag pendlar 10 mil / dag varav mindre än 1 mil är stad så det bör kanske vara rimliga siffror även för mig om det är uträknad medel på kvitton och trippmätare...

Tittade på 2 fina s80 i rätt prisklass idag + några mindre fina + några fina som var för dyra 8)
Senast redigerad av 1 dicklund2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Mr H
Min är manuell....
Användarvisningsbild
av Gizz
Min är också manuell.
Användarvisningsbild
av dicklund2
1 dl extra för automat då eller?
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.