Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1552723
Din bil ska "specifikt" ha A5/B5 pga dom långa serviceintervallerna som är 3000mil. Du ska uteslutande köra med 0w- då smörjningen sätter igång snabbare när det är kallt och det är vid kallstart som majoriteten av slitaget uppstår.

Jag har kört över 20.000mil på min D5 med 0w-40 PAO baserad olja och den går lika fint än. (peppar peppar)

Håll dig till rätt klassning och halvera serviceintervallen så vet du att oljan inte tappar smörjförmåga och du kan sova gott om nätterna.

//Anton
av KalleJ
#1552829
HummerMedVitlök skrev:Din bil ska "specifikt" ha A5/B5 pga dom långa serviceintervallerna som är 3000mil.

Jag har kört över 20.000mil på min D5 med 0w-40 PAO baserad olja och den går lika fint än. (peppar peppar)

Håll dig till rätt klassning och halvera serviceintervallen så vet du att oljan inte tappar smörjförmåga och du kan sova gott om nätterna.

//Anton
Frågan är om du vet varför den (och halva Volvo flottan) ska ha A5/B5.
Både BMW och Mercedes nyare specifikationerna med C oljor är bakåtkompatibla till A/B oljorna.

M1 FS 0W40 ??? Du kört på då?

Sen kan man ju diskutera 0W mot 5W hur länge som helst. Sällan det är kallare än -20C i Sverige vilket 5W ska klara utan problem.
av Gustis40g
#1553335
Om någon bryr sig så använder Nybergs i Jönköping Mobil Super 3000 X1 5W-40 åtminstone till en Volvo S80 T6a. Men förmodligen till alla turbomotorer från den generationen.
av KalleJ
#1553358
Kan med fördel köra 0-5W40 i samtliga bensin Volvos utan partikelfilter som vill ha 30 olja.
Inte för det blir -15-20 grader eller kallare som 0W gör någon drastisk skillnad.

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att loss[…]