Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_V70
Troligvis har du fått mögel och bakterier i ditt AC-system. Tänk på att använda AC så lite som möjligt. Ska du bara köra en kort sträcka så tipsar jag dig att inte använda AC:n, dra hellre ner rutorna...
Det bildas nämligen fukt i systemet och det tar ca 20min att torka ur det när man kör utan AC:n...
Dvs. Använd AC när du kör långt och stäng av systemet när du har ca. 20min kvar så att du torkar ur systemet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
I min 14 år gammal japsare har man belagt evaporatorn med silver som är antibakteriellt.

Efter 14 år luktar det forfarande friskt. Vore det inte vara något för en premiumbil som volvo?
av NCR
Volvo_V70 skrev:Troligvis har du fått mögel och bakterier i ditt AC-system. Tänk på att använda AC så lite som möjligt. Ska du bara köra en kort sträcka så tipsar jag dig att inte använda AC:n, dra hellre ner rutorna...
Det bildas nämligen fukt i systemet och det tar ca 20min att torka ur det när man kör utan AC:n...
Dvs. Använd AC när du kör långt och stäng av systemet när du har ca. 20min kvar så att du torkar ur systemet.
En råd som garanterat kommer att ge honom problem med annat än bara dålig lukt. Ha ECC's på "auto" så fixar den saken utan inblandning av föraren. I de fall som jag har sett här då folk har problem med lukt är det 1: de har just köpt en bil som antagligen har haft en förare som har haft ECC avslaget oftare än påslaget eller 2: har själv kört omkring och "vunnit" 2 deciliter bränsle på en vecka genom att köra med bilen i "80-talsläge", dvs utan ECC på.

Sen har vi bekymret med torkande packningar p.g.a för liten användning osv ovanpå detta.
Användarvisningsbild
av greeeken
NCR skrev:
Volvo_V70 skrev:Troligvis har du fått mögel och bakterier i ditt AC-system. Tänk på att använda AC så lite som möjligt. Ska du bara köra en kort sträcka så tipsar jag dig att inte använda AC:n, dra hellre ner rutorna...
En råd som garanterat kommer att ge honom problem med annat än bara dålig lukt. Ha ECC's på "auto" så fixar den saken utan inblandning av föraren. I de fall som jag har sett här då folk har problem med lukt är det 1: de har just köpt en bil som antagligen har haft en förare som har haft ECC avslaget oftare än påslaget eller 2: har själv kört omkring och "vunnit" 2 deciliter bränsle på en vecka genom att köra med bilen i "80-talsläge", dvs utan ECC på.

Sen har vi bekymret med torkande packningar p.g.a för liten användning osv ovanpå detta.
Överdriv inte nu.
1. för dom som har linser är torr luft inte bra, torkar ut linserna = 2. därför man har den avstängd kanske, de va en tanke.. 3. 2-3 decilier i veckan är en del per år om du nu ska gå in på den biten.

Det är inte bara på 02 or som fläkten går igång. På dom flesta s60 v70 s80 osv så går den igång just för att få ut all fukt ur systemet.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Jag kan rekommendera CRC produkten för att bli av med bakterierna. Annars löser de det på servicen men kostar en slant.
BMW'n luktade gympadojja när man drog igång ac'n. :x
Volvo har ju tänkt till ordentligt med automatiken eftersom den dels stänger ac pumpen vid full gas och ventilerar med fläkten någon minut när bilen stått en stund.
Det sätt som fungerade bäst för mig när jag körde BMW's klimatautomatik var att när jag använt ac så 5 sista minuterna jag körde så slog jag av ac'n och ingen odör efterföljande morgon :roll:
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Mattias_F skrev:Jag kan rekommendera CRC produkten för att bli av med bakterierna. Annars löser de det på servicen men kostar en slant.
BMW'n luktade gympadojja när man drog igång ac'n. :x
Volvo har ju tänkt till ordentligt med automatiken eftersom den dels stänger ac pumpen vid full gas och ventilerar med fläkten någon minut när bilen stått en stund.
Det sätt som fungerade bäst för mig när jag körde BMW's klimatautomatik var att när jag använt ac så 5 sista minuterna jag körde så slog jag av ac'n och ingen odör efterföljande morgon :roll:

Talade med en släkting i USA när jag var där nyss & hon nämnde att hon använde Lysol (en antibakteriell spray, förmodligen något liknande CRC sprayen) som sprutades in i (tror det var) luftintagen för att bekämpa mögel. Nu har de ju ett annat klimat med en j-a luftfuktighet på sommaren men i alla fall.....
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Hej,
I anvisningen står det:
"Spreja produkten i intagskanalen. (Spruta in produkten gradvis för att undvika att skummet
kommer i kontakt med elektriska delar, exempelvis radion.)"
Resten av manualen hittar du här:
http://www.crcind.com/wwwcrc/tds/TCA8%20AIRCOCLEAN.PDF
Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par[…]

Srs

Ok får göra det nån dag

Hejhej! Jag planerar att installera en Trå[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]