Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70Malte
#1539863
sicnarf skrev: tor 04 maj 2023, 07:51 Är det värt med så mycket arbete på den bilen? Speciellt om du ska göra allt själv som amatör.
Jag hade köpt en annan likadan. Eller är bilen en låg milare som ska behållas alla gånger?
Vet du varför det blev så mycket mögel på 2 år?
Är värt det om man tycker det är kul!
Känner förra ägarens änka lätt, så finns ett emotionellt värde i att restaurera den med! Men är ingen lågmilare, men fick köpa den riktigt billigt så kan ändå finnas en ekonomi i det.

Men vad tror du om min plan? Räcker det att montera ur, tvätta ut ordentligt med ättika/klorin typ och sedan sanera ac innan man monterar in nya inredningen? Finns det någon risk att airbags möglat?
av sicnarf
#1539880
Går det att starta och köra bilen? Den går jämt och fint i gången?
Ta ut felkoder innan du börjar med din renovering. Är det mögel
I airbags och annat som du misstänker så skulle det bli för dyrt.
av V70Malte
#1539884
Vet inte ens om Airbags kan mögla haha... Bilen går att starta och köra och har inte läst felkoder med OBD2 men den varnar inte för något alls.
av SnurreSprätt
#1539886
Skaffa riktigt medel som är avsett för just mögel och även nått som är aggressivt mot bakterier.
Glöm inte heller bort att få bilen Ordentligt körd med ozonmaskin, gärna om möjligt med ventilation igång på nått sätt så ozon partiklar kan ta sig lite igenom ventilationssys också på något sätt.
Problemet är tyvärr inte bara det synliga möglet - det är alla osynliga sporer.
Låt även bilen stå varmt förvarad någon vecka nått sånt om möjligt, mögel är nämligen i behov av fukt för att frodas. Finns även olika typer av mögel som funkar på lite olika håll men torrt/fuktigt är A och O.
Eller åtminstonde med någon hyfsad värmefläkt igång invändigt för att riktigt torka ur kondens så gott det går.

Du bör även ta en närmare titt på om bilen verkligen är tät för som sagt en liggande vattenflaska har mest sannolikt inte orsakat den där mängden mögel.
Om du gör slag i sak som du pratat om, va vaksam senare på huvudvärk och div annat efter att du kört bilen (finns säkert många andra symptomer) - då kan det va tecken på att du får i dig mögelsporer som kanske blåser från ventilation och annat.
av sicnarf
#1539887
Hittade flera videos på Youtube om sanering av mögelbilar. Det verkar inte vara för avancerat.
Du klarar säkert av detta en helg. Här är en och det finns andra också.
av V70Malte
#1539888
Alltså, ska ju montera ur hela inredningen och därefter tvätta av all plåt med klorin/ättika och låta bilen stå öppen i iaf någon dag för att verkligen vädra ur. Bara instrumentbräda och ratten (eventuellt mittkonsolen med) kommer att kvarstå, men om man tvättar av allt detta med klorin (kanske även ånga?) borde det väl vara lugnt sedan? Därefter kommer bilen lämnas in för sanering av AC-systemet och ventilationssystemet så att även det blir riktigt rent. Ser du ändå behov av att köra ozon i bilen? Mögel kan väl ändå inte gärna sitta i plåten, kablar och plast under mattor, bakom dörrsidor osv? :) Eller är jag ute och cyklar?
av SnurreSprätt
#1539898
sicnarf skrev: tor 04 maj 2023, 11:05 Hittade flera videos på Youtube om sanering av mögelbilar. Det verkar inte vara för avancerat.
Du klarar säkert av detta en helg. Här är en och det finns andra också.
Dom gör ett superjobb med rengörningen - men bara på ytan.
Den där bilen är inte på något sätt sanerad utan bara ytligt rengjord. Läste jag rätt i listan så har dom inte heller använt nått specifikt medel mot mögel och bakterier även om tornadon (?)/ångtvätten tar kol på lite av möglet så är bilen fortfarande full av mögel och sporer.
av SnurreSprätt
#1539904
V70Malte skrev: tor 04 maj 2023, 11:10 Alltså, ska ju montera ur hela inredningen och därefter tvätta av all plåt med klorin/ättika och låta bilen stå öppen i iaf någon dag för att verkligen vädra ur. Bara instrumentbräda och ratten (eventuellt mittkonsolen med) kommer att kvarstå, men om man tvättar av allt detta med klorin (kanske även ånga?) borde det väl vara lugnt sedan? Därefter kommer bilen lämnas in för sanering av AC-systemet och ventilationssystemet så att även det blir riktigt rent. Ser du ändå behov av att köra ozon i bilen? Mögel kan väl ändå inte gärna sitta i plåten, kablar och plast under mattor, bakom dörrsidor osv? :) Eller är jag ute och cyklar?
Ozon - ja alla ggr och särskilt när allt är utrivet!
Mögel och dess sporer sitter överallt, instrumentbrädan, i ventilationen, i ljudisolering och foam osv osv.
Göra rent en bil på ytan är en sak, att sanera en bil från mögel och sporer är nått annat.
Att du byter ut all inredning osv är ett stort steg närmare en hyfsat lyckad sanering men sannolikt kommer du ha svårt att bli av med allt - är lite mer frågan hur pass du lyckas få bukt med möglet och sporer som sitter på ställen du inte kommer åt och framför allt det som sitter i ventilationen (iom att du andas in luften som strömmar ut därifrån).
Mögel som frodats ordentligt och hunnit sprida sig och sätta sig i hela bilen invändigt mer eller mindre är så gott som nära omöjligt att kunna sanera ordentligt.
Ju mer man blir av med desto bättre!

Missförstå mig rätt, det du har i planeringen är helt i rätt riktning och resultatet kommer säkert bli skapligt bra. Men det är inte direkt en hälsosam bil att bruka dagligen iom att mögel och sporer sitter överallt och är nära omöjligt att komma åt fullt ut.
Vet inte säkert om det finns någon form av rök/gas form som går att fylla upp hela ventsys med som råder på mögel/sporer till dessa, det hade varit en utomordentlig lösning isf för att nå ventilationen invändigt.

Kontakta någon specialist firma som sysslar specifikt med mögelsanering och prata lite med dom för att få ett utlåtande innan du köper in grejer och börjar riva.
Fråga då även specifikt om sanering och inte bara rengörning.
av SnurreSprätt
#1539907
sicnarf skrev: tor 04 maj 2023, 12:43 Ozonmaskinen har ju dödat dessa sporer av mögel.
Ozonmaskiner tar rätt ytligt bara och inte inuti ventilation, bakom instrumentbräda, osv.
Däremot så är Ozonbehandling ypperligt mot lukt och det mer ytliga mer lättillgängliga.
Därför jag även nämnt om att försöka köra ozonmaskin med ventilationen igång så man kommer åt områden som skyddas och regleras med spjäll och såna grejer. Så det når så djupt in som möjligt, alt nått liknande med gas/rök så man verkligen kan blåsa ur så mycket av systemet som möjligt.

TS borde dock ta reda på om bilen läcker in vatten eller om all fukt i kupen uppstått genom väldigt mycket kondens.
Inte ens en bil jag hade stod utomhus under ca 4-5år med hela reservbaljan full med vatten (kombi, så det va helt öppet mellan skuff och kupen) hade ens i närheten av så här mycket mögelangrepp som TS bil har.

I slutändan är det egentligen bara en sak som spelar roll - och det är vad man själv tycker känns okej vad gäller rengörning/sanering.
Nån kanske hade nöjt sig bra med att bara dammsuga lite och få bort det värsta ytliga ögonen ser. Nån annan kanske vill ha en ordentligt djupgående sanering av nära allt för att eliminera så mycket som möjligt av sporer och skit man ogärna vill andas in.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]