- sön 23 okt 2022, 20:23
#1516430
Med andra ord, 2007 - 2008 har andra länkarmar i gjutjärn, annan spindel och andra leder.
Moderator: Moderatorer
rosefors skrev:Fram till nån brytpunkt 2006/2007 har spindelled och leden till P-änden en koninfästning på 45 grader. Dessa fastnar inte så att dom behöver något verktyg eller "extra kärlek" för att lossa. Därför, i kombination med att spindeln är bultad till dämparen och inte dämparen istucken i spindeln som det brukar vara, är det i regel väldigt smidigt att plocka ner hjulupphängning fram på 2000-2006.Toppen, då låter det ju som ett enkelt jobb i vår.
rosefors skrev:På P2 behöver man egentligen inte plocka av spindelen för att få av drivaxeln. Det räcker att lossa den från fjäderbenet.Så får man göra hjulinställning helt i onödan.
panth0n skrev: ↑ons 26 okt 2022, 06:25Jasså gör man? Lustigt för läser man i tråden "Gjorts en 4hjulsinställning" ett par snäpp ner i den här undergruppen så påstås det att hjulinställningsfirman inte justerar inställningen där. Intressant va?rosefors skrev:På P2 behöver man egentligen inte plocka av spindelen för att få av drivaxeln. Det räcker att lossa den från fjäderbenet.Så får man göra hjulinställning helt i onödan.![]()
Mkt bättre att lossa konade muttern som nyper fast spindelleden i länkarmen och spänna ner den sistnämnda med spänband. Enkelt att ta ut båda drivaxlarna på detta sätt & du slipper förstöra hjulinställning. Gjort detta moment och mätt upp bilen efteråt med förändring i vinklar utan betydelse.
rosefors skrev: ↑ons 26 okt 2022, 08:14 Jasså gör man? Lustigt för läser man i tråden "Gjorts en 4hjulsinställning" ett par snäpp ner i den här undergruppen så påstås det att hjulinställningsfirman inte justerar inställningen där. Intressant va?"Hjulinställningsfirman" - här får man specifiera sig lite mer. Finns ju en uppsjö av olika däckfirmor och verkstäder som besitter hjulinställningsmaskiner. Personligen litar jag på VolvoÅF som garanterat har rätt siffror och kunskap kring Volvo. Vänder man sig åt annat håll får man dras med deras metoder som kanske inte alltid är rätt.
Du har dock rätt i att det självklart påverkar inställningen även om inte alla verkar anse det. Den relevanta frågan är, hur mycket? Mitt svar är, tillräckligt lite för att det lönar sig att skita i att bry sig om camberinställningen. Sätt båda sidor på max negativ camber så blir det bra, men har man redan ett inställt cambervärde man är mån om så självklart kan man lyfta ur hela fjäderbenet som det är.
panth0n skrev:Original sitter det vanliga skruv med hals på spindelen fram. Finns inga komponenter att byta. Det är inte som bak där camberskruven har en bricka som är off center. Den enda justeringsmöjlighet som finns är skillnaden I diametern på hålet i fjäderbenet och skruvens diameter villet ger nån grad på sin höjd, ganska betydelselös skillnad i sammanhanget eftersom camber som du är innepå påverkar eventuellt slitage men det står helt i relation till hur snabbt man brukar ta svängarna. Om någon hjulinställningsmek har sagt nått annat till dig har han hittat på lån egen lösning eller så snackar han om nått helt annat.
"Hjulinställningsfirman" - här får man specifiera sig lite mer. Finns ju en uppsjö av olika däckfirmor och verkstäder som besitter hjulinställningsmaskiner. Personligen litar jag på VolvoÅF som garanterat har rätt siffror och kunskap kring Volvo. Vänder man sig åt annat håll får man dras med deras metoder som kanske inte alltid är rätt.
Sist jag gjorde hjulinställning hos VolvoÅF efter ett komplett framvagnsbyte minus dämparna, fjädrar och lagringar så justerade meken bland annat spindelns infästningar i fjäderbenet genom att lossa muttrarna och bryta komponenterna i rätt vinkel för att sedan dra fast dem igen. Där och då på den bilen med de bussningarna och det skicket var det inte en obetydande justering som utfördes. Sen är jag lagd så att jag inte tycker det lönar sig i att "skita i" petitesser hos mina prylar. På en cirkus 20 år gammal bil där tiden och milen satt sin tand på komponenter kan jag förstå att alla inte tänker lika dock - men den dagen hjulinställningen hamnar utanför spec och däcken nöts blir det lite extra kostnad
jlu skrev: ↑lör 10 aug 2024, 20:48Du kan serva bilen vartannat år om du kör så lite. mer skulle inte gå över 3år(men jag vet att det finns människor som inte alls servar sin bil med över 4-5år). Jag själv servar bilen vartannat år numera då jag inte kör så mycket.(ligger i samma miltal per år som du). Luftfiltret kan du kolla vid service-tillfället och eventuellt trycklufta om det inte är så farligt. Kupéfiltret kan du nog göra vartannatår eller 3-4år.
Bilen fick en sista service på auktoriserad verkstad med vattenpump och kamremsbyte, så nu kör jag servicen själv.
Är det vettigt att byta olja och filter varje år, är det det som stipuleras av servicemanualen? Kupefilter, luftfilter, tändstift osv tänker jag man inte behöver byta så ofta när bilen bara går 500-1000 mil per år... Eller är det helt ok att byta oljan bara vartannat år?
Funderar även på om man borde kosta på nya vinterdäck så småningom, det är bra mönster kvar och märkesdäck (minns inte vilket just nu) men börjar bli till åren. Är nya billighetsdäck bättre än gamla märkesdäck? Ska man köpa beg däck och fälg istället?