Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jlu
rosefors skrev:Fram till nån brytpunkt 2006/2007 har spindelled och leden till P-änden en koninfästning på 45 grader. Dessa fastnar inte så att dom behöver något verktyg eller "extra kärlek" för att lossa. Därför, i kombination med att spindeln är bultad till dämparen och inte dämparen istucken i spindeln som det brukar vara, är det i regel väldigt smidigt att plocka ner hjulupphängning fram på 2000-2006.
Toppen, då låter det ju som ett enkelt jobb i vår.

Idag har jag kört mer än 10 % av årets totala mil (5 mil idag) :D
Det är en trevlig bil faktiskt... För sin ålder mkt bekväm och tyst. Behöver nog motionera den mer...
av panth0n
rosefors skrev:På P2 behöver man egentligen inte plocka av spindelen för att få av drivaxeln. Det räcker att lossa den från fjäderbenet.
Så får man göra hjulinställning helt i onödan. ;-)

Mkt bättre att lossa konade muttern som nyper fast spindelleden i länkarmen och spänna ner den sistnämnda med spänband. Enkelt att ta ut båda drivaxlarna på detta sätt & du slipper förstöra hjulinställning. Gjort detta moment och mätt upp bilen efteråt med förändring i vinklar utan betydelse.
panth0n skrev: ons 26 okt 2022, 06:25
rosefors skrev:På P2 behöver man egentligen inte plocka av spindelen för att få av drivaxeln. Det räcker att lossa den från fjäderbenet.
Så får man göra hjulinställning helt i onödan. ;-)

Mkt bättre att lossa konade muttern som nyper fast spindelleden i länkarmen och spänna ner den sistnämnda med spänband. Enkelt att ta ut båda drivaxlarna på detta sätt & du slipper förstöra hjulinställning. Gjort detta moment och mätt upp bilen efteråt med förändring i vinklar utan betydelse.
Jasså gör man? Lustigt för läser man i tråden "Gjorts en 4hjulsinställning" ett par snäpp ner i den här undergruppen så påstås det att hjulinställningsfirman inte justerar inställningen där. Intressant va?

Du har dock rätt i att det självklart påverkar inställningen även om inte alla verkar anse det. Den relevanta frågan är, hur mycket? Mitt svar är, tillräckligt lite för att det lönar sig att skita i att bry sig om camberinställningen. Sätt båda sidor på max negativ camber så blir det bra, men har man redan ett inställt cambervärde man är mån om så självklart kan man lyfta ur hela fjäderbenet som det är.
av panth0n
rosefors skrev: ons 26 okt 2022, 08:14 Jasså gör man? Lustigt för läser man i tråden "Gjorts en 4hjulsinställning" ett par snäpp ner i den här undergruppen så påstås det att hjulinställningsfirman inte justerar inställningen där. Intressant va?

Du har dock rätt i att det självklart påverkar inställningen även om inte alla verkar anse det. Den relevanta frågan är, hur mycket? Mitt svar är, tillräckligt lite för att det lönar sig att skita i att bry sig om camberinställningen. Sätt båda sidor på max negativ camber så blir det bra, men har man redan ett inställt cambervärde man är mån om så självklart kan man lyfta ur hela fjäderbenet som det är.
"Hjulinställningsfirman" - här får man specifiera sig lite mer. Finns ju en uppsjö av olika däckfirmor och verkstäder som besitter hjulinställningsmaskiner. Personligen litar jag på VolvoÅF som garanterat har rätt siffror och kunskap kring Volvo. Vänder man sig åt annat håll får man dras med deras metoder som kanske inte alltid är rätt.

Sist jag gjorde hjulinställning hos VolvoÅF efter ett komplett framvagnsbyte minus dämparna, fjädrar och lagringar så justerade meken bland annat spindelns infästningar i fjäderbenet genom att lossa muttrarna och bryta komponenterna i rätt vinkel för att sedan dra fast dem igen. Där och då på den bilen med de bussningarna och det skicket var det inte en obetydande justering som utfördes. Sen är jag lagd så att jag inte tycker det lönar sig i att "skita i" petitesser hos mina prylar. På en cirkus 20 år gammal bil där tiden och milen satt sin tand på komponenter kan jag förstå att alla inte tänker lika dock - men den dagen hjulinställningen hamnar utanför spec och däcken nöts blir det lite extra kostnad :-)
panth0n skrev:
"Hjulinställningsfirman" - här får man specifiera sig lite mer. Finns ju en uppsjö av olika däckfirmor och verkstäder som besitter hjulinställningsmaskiner. Personligen litar jag på VolvoÅF som garanterat har rätt siffror och kunskap kring Volvo. Vänder man sig åt annat håll får man dras med deras metoder som kanske inte alltid är rätt.

Sist jag gjorde hjulinställning hos VolvoÅF efter ett komplett framvagnsbyte minus dämparna, fjädrar och lagringar så justerade meken bland annat spindelns infästningar i fjäderbenet genom att lossa muttrarna och bryta komponenterna i rätt vinkel för att sedan dra fast dem igen. Där och då på den bilen med de bussningarna och det skicket var det inte en obetydande justering som utfördes. Sen är jag lagd så att jag inte tycker det lönar sig i att "skita i" petitesser hos mina prylar. På en cirkus 20 år gammal bil där tiden och milen satt sin tand på komponenter kan jag förstå att alla inte tänker lika dock - men den dagen hjulinställningen hamnar utanför spec och däcken nöts blir det lite extra kostnad :-)
Original sitter det vanliga skruv med hals på spindelen fram. Finns inga komponenter att byta. Det är inte som bak där camberskruven har en bricka som är off center. Den enda justeringsmöjlighet som finns är skillnaden I diametern på hålet i fjäderbenet och skruvens diameter villet ger nån grad på sin höjd, ganska betydelselös skillnad i sammanhanget eftersom camber som du är innepå påverkar eventuellt slitage men det står helt i relation till hur snabbt man brukar ta svängarna. Om någon hjulinställningsmek har sagt nått annat till dig har han hittat på lån egen lösning eller så snackar han om nått helt annat.

En hjulinatällning på Volvo kostar 1700 spänn eller vad det var. Toe kan man själv måtta in med snören. Ett däck kostar 1000kr. You do the math.
av jlu
Har för mig jag tillslut bara bytte drivaxeldamask.

Bilen tuffar ju på fantastiskt bra. Det är en riktigt bra bil faktiskt, den hamnar nog högre än min tidigare favorit, SAAB 9000. Saaben var roligare, men volvon är otrolig i att den är så bra kvalitet och har minimalt med rost efter så många år. Men det är länge sen jag körde 9000. Haft några Golf 7 och Passat GTE, V70n är faktiskt trevligare och bättre komfort på långresa än Passaten, om man undantar att passaten "körde själv" på motorvägen (höll fil och avstånd till andra bilar).

Funderar nu, det verkar som min pappa på slutet han körde servade vartannat år, men då snarare gick på miltalet och inte tiden. Jag fortsätter ju med samma låga miltal, <1000 mil per år, men vi använder denna bilen numera som "långresebil" då vi har en Renault Zoe (elbil) som förstabil numera. Så ska vi åka 30-40 mil eller mer på en dag blir det volvon.

Bilen fick en sista service på auktoriserad verkstad med vattenpump och kamremsbyte, så nu kör jag servicen själv.

Är det vettigt att byta olja och filter varje år, är det det som stipuleras av servicemanualen? Kupefilter, luftfilter, tändstift osv tänker jag man inte behöver byta så ofta när bilen bara går 500-1000 mil per år... Eller är det helt ok att byta oljan bara vartannat år?

Funderar även på om man borde kosta på nya vinterdäck så småningom, det är bra mönster kvar och märkesdäck (minns inte vilket just nu) men börjar bli till åren. Är nya billighetsdäck bättre än gamla märkesdäck? Ska man köpa beg däck och fälg istället?
jlu skrev: lör 10 aug 2024, 20:48
Bilen fick en sista service på auktoriserad verkstad med vattenpump och kamremsbyte, så nu kör jag servicen själv.

Är det vettigt att byta olja och filter varje år, är det det som stipuleras av servicemanualen? Kupefilter, luftfilter, tändstift osv tänker jag man inte behöver byta så ofta när bilen bara går 500-1000 mil per år... Eller är det helt ok att byta oljan bara vartannat år?

Funderar även på om man borde kosta på nya vinterdäck så småningom, det är bra mönster kvar och märkesdäck (minns inte vilket just nu) men börjar bli till åren. Är nya billighetsdäck bättre än gamla märkesdäck? Ska man köpa beg däck och fälg istället?
Du kan serva bilen vartannat år om du kör så lite. mer skulle inte gå över 3år(men jag vet att det finns människor som inte alls servar sin bil med över 4-5år). Jag själv servar bilen vartannat år numera då jag inte kör så mycket.(ligger i samma miltal per år som du). Luftfiltret kan du kolla vid service-tillfället och eventuellt trycklufta om det inte är så farligt. Kupéfiltret kan du nog göra vartannatår eller 3-4år.

Kolla vad beg. fälgar+däck kostar kontra nya däck av den dimension vad du skall ha och jämför priset. (har du tur kostar beg.fälg+däck mindre än nya däck t.ex. men helt beroende om du ogillar/hatar dina nuvarande vinterfälgar..
Hej ,

Om du tycker om din pappas bil läs gärna.

Har den gott 24000 mil kan jag lova dig att den kan gå dubbelt så mkt utan ngt problem.

Vill du erhålla bilen så byt olja plus filter varje år !!
Just om du kör lite med bilen får du kondens i motorn. Det händer alltid även om du kör många mil. Men pga värmen i motorn ventileras bort fuktigheten över tid.
Kör man lite finns inte denna tiden.
Slitage är mer om du kör bara lite då och då. Så blir oljan snabnare smutsig.
Oljebyte med sug är fusk och används av verkstäder som har bråttom. Mer bilar fixad = mer pengar. Du få aldrig ut slusken och slitage på detta viset = dåligt för motorn.
Har du tid så gör oljebyte på kvällen, på pluggen såklart, låt det droppar hela natten. Det bästa du kan göra. Byt filtern och fyll på ny olja.

Starta inte motorn bara så typ en två gånger om månaden om du inte använder bilen . Det gör mer skada än nytta.

Tipset med att kopplar bort batteriet är bra. Elektroniken ta ändå lite ström. Står bilen längre än två veckor bort med minuspolen. Kör du lite och även batteriet orkar starta bilen så ladda generatorn inte upp batteriet så mkt. Det ta mer bensin ( för generatorn ladda för fullt) och skada batteriet över tiden. Stora laddnings cykeln ta hårt på blyplattor.

Blås aldrig ut en luftfiler med tyckluft. Är den dåligt eller gammal byt den. Risken finns att du blåser genom partiklar som filern filtrerade och sen sygs det in i motorn. Det är som sandpapper sen. Tryckluft kan skada fitern , små sprickor ( typ som ett hål ) . Vad bra det filter filtrera sen...
Inga dyra grejor , dom som gör sånt snåla på fel ställe.
Finns en Youtuber " i do cars " där kan du se vad som händer om du inte byter olja regelbundig.

Byt dammasken tidigt. Även om den har bara en liten skada tränger in grus och vatten när du kör .
Det sliter drivknuten sönder.
Volvo rekm. att demonterera drivaxeln via spindelled inte via fjäderbensfäste. Fjäderbensfäste kräven hjulinställning.
Finns säkert några plåtisar hos tradera eller liknande ställen. Bara du kolla däckens tillverknings datum .
Serva du bilen regelbundet = mer körglädje .

Bara vänligt menat .

Mvh LS
Användarvisningsbild
av Roda
Jag är i samma sits som dig. Råkade köpa en väldigt fräsch och hyfsat lågmilad S60 -02
Jag bytte olja och filter innan den ställdes in i en lada. Ska byta en drivaxel och lappa avgassystemet, sen är den närapå felfri.
Onödigt köp ja men den går så jäkla bra och är helt original och jag gillar den ljusgröna färgen.
Jag är mest nevös för att AC:n ska läcka gas om den står stilla för länge.

ATF tycker iallafall jag känns väldigt[…]

240 startar inte

Jag gjorde precis så som du sa och nu funkar[…]

Luktar avgaser i kupen

Jämte oljepåfyllningen går en sla[…]

Snyggt jobbat!