Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SnurreSprätt
Som "144" nämner så är det troligen inte själva fällan som är något direkt problem med utan rör och slangar i sig som är grisiga inuti.
Och blåsa lite med trycklift eller spraya lite smått med ex Brääklen löser sällan dom grejerna, blir på sin höjd bara lite bättre - men sällan BRA.
Som du nämner så ska (borde?) det även sitta en annan typ av slangklämmor original än dom hederliga skruvisarna som sitter på din, så någon har varit och pillat.
Det kanske har bytt några saker tidigare men fuskats med rengörningen eller snålats med vilka delar som bytts ut.
Som sagt, ett förslag är att du skaffar en "komplett sats" och byter allt och samtidigt gör en noggrann rengörning vid inlopp/utlopp på motorn samtidigt.
av hagfeldt
Bilen är torr så den läcker ingen olja.

Menar ni slangarna som jag ritat ut på dessa två bilder? En av dom är den lilla slangen som sitter i insuget. När jag köpte bilen så var en av slangarna riktigt ihoptorkad och hade till och med sugit ihop sig lite granna, så jag bytte den delen av slangen som var kass, sen har det inte blivit av att byta det andra och har helt glömt av den. Men när jag blåser ner i oljepåfyllningen så går det riktigt lätt och jag kan höra ett visst blåsljud ungefär där den torra slangen satt förut.

Jag har frågat några bilkunniga om det är något att oroa sig för och jag har fått svar både "det där är ingenting så det är bara tuta och köra" och "jag skulle inte köra en meter till"

Det hade varit jävligt skönt att slippa byta ventilationen...
Bilagor
Screenshot_20220907_163823.jpg
Screenshot_20220907_163823.jpg (116.62 KiB) Visad 244 gånger
20220509_094932.jpg
20220509_094932.jpg (273.55 KiB) Visad 244 gånger
av SubMarine
Jag skulle börja med att följa metallröret/slangen i blått på bild bak till inloppet framför turbon och säkerställa att den anslutningen är ren.
vevhusventilation.png
vevhusventilation.png (774.72 KiB) Visad 236 gånger
Användarvisningsbild
av 144
hagfeldt skrev: ons 07 sep 2022, 16:50 Bilen är torr så den läcker ingen olja.

Menar ni slangarna som jag ritat ut på dessa två bilder?
Den jag pratar om sitter under insuget och är kopplad mellan insuget och oljefällan, du måste plocka bort hela insuget för att komma åt den.
Lånar bilden från min egna tråd, rörböjen sitter med en banjobult i insuget och det cirkulerar kylarvätska genom röret för att förhindra att det fryser ihop på vintern. Slangen är skarvad vid oljefällan och det kan bli stopp både i skarven och i metalldelen på bilden.

Bild

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]