Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
Bör man satsa på en rostfri bult efter en gängrep i rostfritt?
Eftersom förutsättningarna förändrades efter insatsen med stålborsten tänker jag testa att skära en skåra i bulten med en dremel och sen slagmejsel...
Användarvisningsbild
av Erik Å
Albireo skrev: tor 04 aug 2022, 10:59 Eftersom förutsättningarna förändrades efter insatsen med stålborsten tänker jag testa att skära en skåra i bulten med en dremel och sen slagmejsel...
Youtube-algoritmen tyckte av okänd anledning att jag skulle titta på denna film, den kanske kan vara till hjälp? ;-)

Användarvisningsbild
av Cotag
Ja, att svetsa och plocka ut som på klippet brukar kunna gå bra. Värmen gör ju sitt till också.
Att lägga på en mutter, när man kommit en bit "ovanför plan", och svetsa på rejält ger både mer värme och lättare grepp.

Men ja, det kräver såklart tillgång till svets.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Och här är det andra alternativet..

av glock40sw
Det andra alternativet lyckas inte med att borra på fri hand .Det finns ju utdragarverktyg som kräver bara mindre hål och är inte så noga med centrering.
Skärmbild 2022-08-05 084946.png
Skärmbild 2022-08-05 084946.png (48.35 KiB) Visad 349 gånger
av Albireo
Erik Å skrev:
Albireo skrev: tor 04 aug 2022, 10:59 Eftersom förutsättningarna förändrades efter insatsen med stålborsten tänker jag testa att skära en skåra i bulten med en dremel och sen slagmejsel...
En bra film - Inget problem verkar uppstå mellan järn och aluminium. (aluminiumet verkar inte påverkas / smälta trots att järnet smälter)
Detta är nog en bra metod i många fall - verkar fungera även med en MIG-svets. (trodde att TIG / kallsvets skulle vara enda lösningen)
Gas skulle nog inte fungera.

Gjorde en skåra med dremeln (som jag tänkt) - Men när slag på slagmejseln utfördes, flög flisor från bulten och "greppet" försvann...
av Albireo
Erik Å skrev:....
Denna lösning är fantastisk. (Även vassa borrar - härligt att se)
Men att använda pelarborrmaskinen under bilen kan bli ett större problem ;-)
(sedan har jag inga borrar med "specialmått" - just nu...
Otroligt att han lyckades placera borren mitt i bulten.
av Albireo
glock40sw skrev:Det andra alternativet lyckas inte med att borra på fri hand .Det finns ju utdragarverktyg som kräver bara mindre hål och är inte så noga med centrering.
Skärmbild 2022-08-05 084946.png
Intressant - men var finns en sådan sats att köpa?
(sedan tror jag värme aldrig är fel)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag borrade ur en M3.5 ur en glödstiftsmotor i en modellhelikopter på fri hand en gång. Lätt var det inte :-D Handhållen batteriborrmaskin, motorn satt kvar i helikoptern.. ögonmått hmm vill inte göra om det :P
Det gäller att komma rätt från början. Körnslag är till god hjälp, går att korrigera om man gör det innan man borrat mer än en halv millimeter eller så. Och så börjar man med relativt liten borr och vidgar efterhand.

Tänk på att om man drar av en skruvutdragare så är det stopp för fortsatt borrning. Svetsa lär också bli svårt.. :-/
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]