Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
andezon skrev:Skulle inte under några omständigheter sätta mitt barn där det fanns en airbag inte ens om den var utkopplad rent fysiskt.
vist sitter själva airbagen kvar deä, men med tanke på hur många Volv bilar värden över som rullar o inte en enda har löst ur när den varit bortkopplad så är det ju inte så stor risk man tar!
av vandenhoogen
Sätt i en sån där "kontakt" så bilen tror att det sitter en airbag, och montera ur airbagen, kan väl inte vara så svårt?

eller jo...kollade upp i vadis för S80...texten börja med "motera först ut instrumentbräda enligt Instrumentbräda byte så blir man ju lite trött...:)
av nevyn
Om krocken är så allvarlig att bagen löser ut så är nog tyvärr barnet utsikter att överleva utan airbagen ganska små ändå.

Sätt barnstolen bak istället så slipper ni bekymmer.

Jag har kopplat ur airbagen fram för att barnen ska kunna åka fram utan barnstol.

Kostade ~800:-

Säkerheten med en sådan urkoppling är högre än med nyckelurkoppling, för med nyckeln så kan man ha den inkopplad utan att tänka på det. Med den här metoden så vet man att bagen är urkopplad hela tiden.
Användarvisningsbild
av greeeken
Det går inte till 100 % att stänga av Airbagen
Vid en kraftig smäll så kommer den iallafall utlösas.
Har frågat på volvo o har frågat olika försäkringsbolag o ingen av dom rekomenderar barnstol fram om det finns airbag där
av andezon
CarMan skrev:
andezon skrev:Skulle inte under några omständigheter sätta mitt barn där det fanns en airbag inte ens om den var utkopplad rent fysiskt.
vist sitter själva airbagen kvar deä, men med tanke på hur många Volv bilar värden över som rullar o inte en enda har löst ur när den varit bortkopplad så är det ju inte så stor risk man tar!

Har du barn?
Användarvisningsbild
av _Rick_
jag fattar inte varför de inte gjorde det enklare att plocka ut airbagen. Tex så kunde de kanske gjort så att man tog bort handsfacksluckan. Bultade loss modulen och terminerade kontakten (så man slipper SRS-varning) och sen sätter tillbaks handsfacket samt sätter dit en dekal att pass airbag saknas.

Att riva ner hela i-brädan för att komma åt airbagen är ju lite dumt.
av S60AWD2.5T
Sedan visar väl studier att passagerar airbag INTE är så livsviktig.
Avståndet är ju betydligt större än där ratten sitter.
Och det är klart att man inte vill utsätta sina barn för onödiga risker.
Fast det är nog större faror som lurar än en urkopplad och kortsluten/terminerad airbag.
Användarvisningsbild
av CarMan
andezon skrev:
CarMan skrev:

Har du barn?
Ja jag har barn., men dom är inte så tekniskt kunniga ännu, så det är nog bättre du frågar mig om hus systemet funkar än ina barn :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
_Rick_ skrev:jag fattar inte varför de inte gjorde det enklare att plocka ut airbagen. Tex så kunde de kanske gjort så att man tog bort handsfacksluckan. Bultade loss modulen och terminerade kontakten (så man slipper SRS-varning) och sen sätter tillbaks handsfacket samt sätter dit en dekal att pass airbag saknas.

Att riva ner hela i-brädan för att komma åt airbagen är ju lite dumt.
det är ju gansa faligt att föravra en airbag på felaktigt sätt, så det är vaä bra att man inte kan ta bort den, för då skulle det kunna hända olyckor!
av andezon
CarMan skrev:
andezon skrev:
CarMan skrev: vist sitter själva airbagen kvar deä, men med tanke på hur många Volv bilar värden över som rullar o inte en enda har löst ur när den varit bortkopplad så är det ju inte så stor risk man tar!

Har du barn?
Ja jag har barn., men dom är inte så tekniskt kunniga ännu, så det är nog bättre du frågar mig om hus systemet funkar än ina barn :wink:
Du får sätta dina barn vad du vill, och med tanke på att du är ett extremt teknikst under så har du säkert rätt oxå.

Men jag är rädd om mina barn och skulle som sagt aldrig sätta dom bakom en krutladdning.... men det är upp till var och en....

18k mil / 10år det som inträffar f&o[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]