Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av errim
Nej byter tyvärr inte bromslang nu i denna vevan. Tror det blir svårt att få loss slangen mot bromsröret, så vågar inte chansa. Tänker skaffa en induktionsvärmare så då byter jag slangarna.
av vjohnj
errim skrev:Nej byter tyvärr inte bromslang nu i denna vevan. Tror det blir svårt att få loss slangen mot bromsröret, så vågar inte chansa. Tänker skaffa en induktionsvärmare så då byter jag slangarna.
Ok. men det kan vara slangarna som gör att oken kärvar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
vjohnj skrev: lör 02 apr 2022, 15:27 Ok. men det kan vara slangarna som gör att oken kärvar.
Är det inte väldigt sällsynt att slangarna börjar agera backventil? Jo jag har hört talas om att det är möjligt..
av vjohnj
Erik Å skrev:
vjohnj skrev: lör 02 apr 2022, 15:27 Ok. men det kan vara slangarna som gör att oken kärvar.
Är det inte väldigt sällsynt att slangarna börjar agera backventil? Jo jag har hört talas om att det är möjligt..
Eftersom person säger att allt flyter lätt i oken. Så då kan det vara slangarna.
av errim
Nu har jag tagit isär högersidans ok. Det var en grå gegga inne i oket, tror det är silikonfett från när bilen byggdes.
IMG_1050.jpeg
IMG_1050.jpeg (3.44 MiB) Visad 199 gånger
Nu har jag monterat damasken. Denna gången satte jag på damasken på kolven först och sedan tryckte jag den på plats i oket. Jag använde en sån trästicka (man får i färgaffären för att blanda färgen) för att trycka damasken på plats. Knackade även lite lätt med en hammare på stickan.
IMG_1051.jpeg
IMG_1051.jpeg (3.38 MiB) Visad 199 gånger
IMG_1052.jpeg
IMG_1052.jpeg (3.92 MiB) Visad 199 gånger
Nu är oken klara för montering. Använde fattigmans bläster för rengöring före målning. Alltså slagghammare, roterande stålborstar, filar, mejslar mm Mycket jobb o tog alldeles för lång tid men svårt att låta bli om man bestämt sig för att göra det så bra som möjligt.

IMG_1053.jpeg
IMG_1053.jpeg (3.62 MiB) Visad 199 gånger

Att slangarna kan vara skadade invändigt o fungera som backventil är säkert möjligt men jag tror inte det är så i det här fallet. Vi får se när jag provat och provkört hur det verkar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Tjusigt, ser ju ut som nytt :-)
Grå insida tyder på att det varit hög vattenhalt i bromsvätskan..
av errim
Tack Erik, ja det ser mycket trevligare ut när man också snyggar till dem.
Aha, hög vattenhalt, usch. Nu håller jag på och spolar rent så att det blir ny bromsvätska, känns bra.
Började med att suga ur behållaren och fylla på ny vätska. Satte slangarna i petflaskor och pumpar ut med pedalen tills det kommer ny bromsvätska.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]