Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle volymknappen mm suttit på andra sidan (vänster)

Ja !
12
22%
Nej !
43
78%
av Marbas
greeeken skrev:Nu är det ju så att man SKA hålla bägge händerna på ratten när man kör :D
Det är väldigt sällan jag har högerhanden på växelspaken. vill ja ha gas så trycker ja ner gasen o bilen flyger fram iallfall. :lol:
Men det är en vanesak, för min del känns det mer naturligt att ha volymen på högersidan.
Givetvis ska man ha bägge händerna på ratten. Dessutom ska man titta i backspeglarna minst en gång i minuten, hålla avståndet, inte köra för fort, inte prata i mobil (eller med någon passagerare i bilen), äta glass, använda GPS, eller göra något annat som kan distrahera ett säkert körsätt... :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av greeeken
Marbas skrev:
greeeken skrev:Nu är det ju så att man SKA hålla bägge händerna på ratten när man kör :D
Det är väldigt sällan jag har högerhanden på växelspaken. vill ja ha gas så trycker ja ner gasen o bilen flyger fram iallfall. :lol:
Men det är en vanesak, för min del känns det mer naturligt att ha volymen på högersidan.
Givetvis ska man ha bägge händerna på ratten. Dessutom ska man titta i backspeglarna minst en gång i minuten, hålla avståndet, inte köra för fort, inte prata i mobil (eller med någon passagerare i bilen), äta glass, använda GPS, eller göra något annat som kan distrahera ett säkert körsätt... :lol: :lol: :lol:
Men glass är ett måste
av OC-RA
Nä du "Fluppen" ,farthållaren är ju de knapparna som jag använder mest. Då kan man som du säger ha armbågen vid rutan och sköta farten lungt och fint med tummen. Min stereo har ju bara två volyminställningar, familjevolymen och ensamvolymen, och dom ställer jag ju in innan jag åker iväg. :lol:
Användarvisningsbild
av DufuS112
OC-RA skrev:Nä du "Fluppen" ,farthållaren är ju de knapparna som jag använder mest. Då kan man som du säger ha armbågen vid rutan och sköta farten lungt och fint med tummen. Min stereo har ju bara två volyminställningar, familjevolymen och ensamvolymen, och dom ställer jag ju in innan jag åker iväg. :lol:
Instämmer helt :lol: :lol: :lol: Förövrigt saknar min bil knappar för ljudet i ratten.. 8) :wink:
Användarvisningsbild
av Loner
Håller med OC-RA, knappar gör jag på farthållaren, skall jag manövrera stereon använder jag volymratten på den, eller ber kärringen i baksätet som har fjärrkontroll.

/L
Användarvisningsbild
av ER
Det är ju så att dom som klagar över placeringen i första hand är domsamma som hänger över växelspaken så huvudet sticker upp mitt i bilen och har i princip liggställning på stolens rygglutning. Dom har inte blivit frånvanda från denna ställnming som var tufft när man var typ 18år :lol:
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Nu har ju jag oxå automat så jag reflekterar inte så mycket på vilken sida de sitter på....vare sig volymknappar eller cruise controllerna.

MEN, det jag tycker efter att ha kört en s60 automat ett par månader med den kära tre ekrade ratten så är den överlägsen i känsla... helt enkelt för att knapparna sitter där jag har handen/händerna dvs "tio i tre" speciellt tummarna.

Hade inte precis gråtit om min älskade V70 hade haft denna tre ekrade ratt :)
Användarvisningsbild
av ER
V70BiFuel03 skrev:Nu har ju jag oxå automat så jag reflekterar inte så mycket på vilken sida de sitter på....vare sig volymknappar eller cruise controllerna.

MEN, det jag tycker efter att ha kört en s60 automat ett par månader med den kära tre ekrade ratten så är den överlägsen i känsla... helt enkelt för att knapparna sitter där jag har handen/händerna dvs "tio i tre" speciellt tummarna.

Hade inte precis gråtit om min älskade V70 hade haft denna tre ekrade ratt :)
Finns ju att köpa den sk. sportratten i offblack/charcoal till S60/V70N och den är rena drömmen att hålla i jmfr. standardratten i S60 tycker jag och iaf för egen del måste ha den när man fått smaka på den. Synd bara för dig och mig och andra som vill han nya trevliga loggan att poffkudden kostar en skön slant. Går väl på runt ca 4000kr eller lite mer exkl kudde om du inte vill köra budget och köpa en beggad S60 ratt och då helst inkl rattkontrollers på skrot/blocket/tradera och komma undan med kanske bara 1-2000kr exkl poffkudden.
av matzen10
Själv så åker jag, numera, mest i Forden och då är det bara att stoppa i öronplupparna från iPoden och köra. Antingen det eller oljudet från bilen, haha..
M V H
--_> Matz
av OrsonGbg
Högerhanden på ratten i vanliga fall. Då har man vänsterhanden ledig till viktigare saker som att peta sig i näsan och i skrevet.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]