Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av elmuppo
HenkeG skrev:Hej!
På min bil måste man ha nån av P kanalerna (P1,P2,P3,P4,P5) för att jag ska kunna ta emot såna sändningar. Trafikinformationen bryter inte in när jag lyssnar på andra stationer. Så alltså om jag vill ha trafikinfo när jag lyssnar på CD är jag tvungen att ställa in nån av ovanstående kanaler.
Vänliga hälsningar, Henke
Precis så är det.

Radion scannar av aktuellt vald station efter Trafikinformation,
och då måste man ha riksradion vald då ingen privatstation idag
sänder ut RDS-trafik signalen.

Således, om du lyssnar på P3 och går över i CD Läge,
så kommer du få trafikinformation även i det läget.

//Branx
Användarvisningsbild
av Scania
DufuS112 skrev:"Scania" är du helt säker på det?? Känns inte så nämligen, eller kan det vara beroende på hur stark signal man har på den radiostation man lyssnar på så att inte TP "tränger igenom"?

Däremot det som "HenkeG" skriver låter nästan ännu konstigare! :wink:
Jag lyssnar mest på P1 och P3 (mer sällan på CD) och jag får in trafikinfo ibland.

Det kan dock ligga något i det HenkeG skriver, att inte alla kanaler kan bryta för TP. Är inte i bilen nu, men har för mig att det skall lysa "TP" i displayen för den valda stationen om det skall funka.

Det är ju dock inte så ofta det sänds trafikinfo, åtmindstonde inte här nere i Skåne, så det är inte så himla lätt att verifiera funktionen... :???:
Användarvisningsbild
av DufuS112
branx skrev:
På min bil måste man ha nån av P kanalerna (P1,P2,P3,P4,P5) för att jag ska kunna ta emot såna sändningar. Trafikinformationen bryter inte in när jag lyssnar på andra stationer. Så alltså om jag vill ha trafikinfo när jag lyssnar på CD är jag tvungen att ställa in nån av ovanstående kanaler.
Precis så är det.

//Branx
Hmm, jag har garanterat aldrig haft någon av p-kanalerna inställd när jag gått över till CD:n, alltid haft nrj eller the voice, ändå fått info med cd:n! Senast iförrgår!Så att man måste ha en riksradiostation på när man går in i CD-läge, kan således inte stämma!

Hur som helst har jag iaf fått svar på min fråga, TP-funktionen funkar inte i radioläge, med vanlig privatkanal på! Tackar så mkt för den informationen iaf! :)
Användarvisningsbild
av cycler
INtressant detta.... en annan grej jag märkte...

Om man har TP påslaget så bytar inte radion station när man kör..... skitirriterande.....

Alltså skiftar till en starkare sändare när man rör sig igenom landet...

Så fort jag slog av TP så bytte den station....

Tycker det verkar en extremt korkad lösning...

/C
av Marbas
cycler skrev:INtressant detta.... en annan grej jag märkte...

Om man har TP påslaget så bytar inte radion station när man kör..... skitirriterande.....

Alltså skiftar till en starkare sändare när man rör sig igenom landet...

Så fort jag slog av TP så bytte den station....

Tycker det verkar en extremt korkad lösning...

/C
Jag har TP på och radion byter kanal (AF). Vet inte om den byter "smidigare" om jag stänger av TP, men byter gör den.
av PoloPrinsen
DufuS112 skrev:
branx skrev:
Precis så är det.

//Branx
Hmm, jag har garanterat aldrig haft någon av p-kanalerna inställd när jag gått över till CD:n, alltid haft nrj eller the voice, ändå fått info med cd:n! Senast iförrgår!Så att man måste ha en riksradiostation på när man går in i CD-läge, kan således inte stämma!

Hur som helst har jag iaf fått svar på min fråga, TP-funktionen funkar inte i radioläge, med vanlig privatkanal på! Tackar så mkt för den informationen iaf! :)

Såvitt jag vet så måste radions tuner ha möjlighet att ta in en "P"-station (de som sänder trafikinformationen)

P3-exempel: Lyssnar man redan på P1,2,3 osv få får man såklart in trafikinformationen då denna info sänds i dessa kanaler.

Kassett/CD-exempel: Lyssnar man på kasset/CD så är inte radions tuner upptagen utan kan på då ta emot trafikinformation, och den går då in och bryter kassett/CD.

NRJ-exempel: Har man in ICKE trafikinformationssändande radiokanal på stereon så har tunern ingen möjlighet att ta emot den specialsignal som sänds ut vid trafikinfo. Stereon bryter inte för trafikinfo.

Dubbla tuners: har man dubbla tuners i sin radiodel så finns det alltid en tuner som kan användas för att ta emot trafikmeddelanden. Man kan lyssna på vad man vill, trafikinfo går alltid in.

Mvh PoloPrinsen.[/b]
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
PoloPrinsen skrev: Dubbla tuners: har man dubbla tuners i sin radiodel så finns det alltid en tuner som kan användas för att ta emot trafikmeddelanden. Man kan lyssna på vad man vill, trafikinfo går alltid in.
PoloPrinsen, har du kunnat verifiera att detta finns implementerad i Volvos audiosystem med dubbla tuners? Det låter i så fall ypperligt. Finns det då någon meny för att välja mellan diversity mode och non-diversity mode? Funktionen du nämner kan nämligen endast åstadkommas om radion jobbar i non-diversity mode.
Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]