Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för förklaringar . Symptomen är småryckningar men som sagt inga koder och ingen motorlampan som lyser. Stiften bytta, lmm bytt och luftfilter bytt. Min tanke när bilen smårycker var lmm och den hade en gammal felkod P0100 men ingen ny kommer upp igen vare sig med gammal eller ny lmm. Att informationen är anledningen till ryckandet vet jag inte utan hoppades att det kanske var så. Jag tror också att den drar mer än normalt. Jag har bara ägt den någon vecka men lugn landsvägskörning gav 0.94 enligt datorn i bilen, kanske inte stämmer med verkligheten men tänker kontrollera vid nästa tankning. Jag kör väldigt lugnt (jobbat med bla lite utbildning i ecodriving tidigare). Vad kan annars orsaka småryckningar framför allt vid körning utan större belastning? Jag tycker den smårycker även vid motorbroms.
Manuell eller Automat? Jag kör min 2005 S60 2.5T manuell på 0.75 utan större problem. Mestadels motorvägskörning i Stockholmstrakten. Vilken LMM monterade du? Viktigt att den passar exakt elektriskt till bilen.
Manuellt växlad. Köpte lmm från Vparts och fick först en felaktig som gjorde bilen okörbar. Nästa fungerade och är enligt Vparts rätt enligt numerserierna. Men oavsett vilken lmm jag använder så beter sig bilen likadant. Ryckningarna är väldigt små även om jag tyckte dom blev aningen värre idag i Stockholms rusningstrafik. Det skulle vara skoj att göra en riktig mätning med något annat än en billig OBD, men jag vet inte vad den skulle kunna ge. Känns lite dumt / trist att byta prylar slumpvis.
Tack för filmen. Min bil kommer upp i arbetstemp kring 90grader men stannar ändå i open loop. Jag tänker att det då skulle kunna vara en trasig tempsensor för kylvattnet vilket jag fått tips om men kan det även vara en defekt lambdasensor? Vad skulle det mer kunna vara? Termostaten borde väl vara ok då bilen ju når arbetstemp?
Jag skulle nog säga att det känns som misständning, det var anledningen till byte av stift. Alla stift såg dock lika ut så ingen skillnad som kunde ses där. Jag är som sagt fortfarande fundersam över open loop trots kring 90 grader i temp.
Vad exakt läser du via OBD som säger open loop?

Intermittenta misständningar är inte ovanliga när tändspolarna blir till åren på dessa bilar. Har personligen märkt det vid lätt gaspådrag (intermittent fel), men två gånger har en spole också bara spontandött vid antingen start eller under körning.

Om oljetryckslampan är släckt och givare[…]

Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]