Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om nu bilprovningen ser läckage på bromsoken så förklarar det ju varför pedalen sjunker. Märkligt att det bara är bilprovare som kan se läckan dock :-D
Om handbromsbeläggen har släppt från backarna (antar att du har trumbroms/backar på handbromsen?) så kan de lösa beläggen flytta omkring godtyckligt så att spaken ibland tar tidigt, ibland jättesent. Var där själv i våras :P
"Rörelse reserv för kort betyder att spaken tar för högt upp". Kanhända bilprovaren gjorde en tankevurpa här när spaken i själva verket tog för tidigt?
Tack för ideér..
dol skrev:Kolla denna video, kanske relatarat.
Det finns en sådan givare på denna bli. Kopplar jag bort elen - slutar servot att fungera... (dvs. elmotorn låter inte när bromspedalen trycks ned)
Ger den elektriska vakumpumpen bara vakum till bromsservot? (eller gör den även något med bromsvätskan)?

Bromsservot kan det inte vara - tycker jag.. (antingen ger den servo verkan eller inte)
Eller ger vakumpumen för starkt vakum så någon ventil öppnar något i huvudbromscylindern?
Under färd upplever jag inte att bromspedalen "sjunker" - men bromsar aldrig så hårt.

När det gäller handbromsen ska jag kolla om läget förändras vid olika tillfällen.
Lite tveksam - men inte 100% säker - Ska försöka fylla så jag ser om nivån sjunker - fyllde när jag hade lös bromsoket - men det blev inte "rätt" nivå sedan jag monterat tillbaka allt...
Om nivån sjunker är det inte "snabbt" :-/ - blev "orolig" när besiktningsmannen hade meddelat att det "läkte överallt" - och ändå släppte iväg bilen... (de körde nog en 10-15 mil ...)
Skickade iväg en flaska bromsvätska när dottern åkte iväg ett antal mil till - men behövde aldrig fylla... Kollade nivån när bilen kom tillbaka, men blev osäker var nivån hade varit tidigare...
Handbromsen verkar "skum" - Ska försöka spänna lite till och se vad som inträffar.

Åter till fotbromsen. Har någon en "skiss" hur allt fungerar?
Det verkar finnas många komponenter i systemet som .:
- Bromspedal
- Huvudbromscylinder
- ABS-block
- Bromscylinder (vid hjulen)
- Vakumservo (vid bromscylindern)
- Vakumpump
- Vakumgivare.

Vakumgivaren (den på filmen)
Öppnade jag och kollade funktionen - Den verkar fungera som den ska.
Öppnas genom att vrida kroppen motsols (vrid inte i kontakttappen - då kanske den går sönder)
Monteras genom att bara trycka tillbaka huven rakt ned - Består av en switch, gummi membran och spiralfjäder.
Vakumet från insuget är betydligt mycket kraftigare än vakumet från vakumpumpen.

Observationer.
När bromspedalen trycks (till hälften) snabbt. - Kan man höra ett dovt pysljud i kupén (från "broms pedalen").
Om tändning avslagen stoppar bromspedalen i detta läge. (sjunker inte)
Om tändningen påslagen sjunker pedalen vidare mot golvstoppet när vakumpumpen startar.
Hålls pedalen mot golvet stannar vakumpumpen efter en stund.
När pedalen åter släpps startar vakumpumpen igen för att åter stanna en stund efter bromspedalen nått övre läget...

Finns det något principschema över bromsen?
Kan det vara bromsservot? eller är det ABS-blocket som spökar och släpper igenom bromsoljan på något sätt?
Än har bromsvätskan inte minskat...
På bromsservot finns två givare - Ingen aning viken funktion dessa givare har.

Som sagt finns någon skiss hur bromsservot fungerar på denna Volvo?
eller en skiss på hela bromskretsen?
Ska lossa hjulet på andra sidan i morgon och kolla efter ev. läckage genom att linda hela bromsoket med papper.
(Just nu ser jag inget...)
Ny uppdatering - plockade ut bromsoket från andra sidan.
Tur jag gjorde det - Den nya damasken över bromscylinder hade släppt i bakkant från bromsoket.
(Den sitter inte alt för hårt. Kommer att behöva hålla koll på den vid t.ex. däckbyte.)

Luftnippeln var också lite fuktig (men ingen bromolja fastnade på papperet jag hade virat runt om.)
Tok bromsade flera gånger med tändningen på (vakumpumpen kämpade),
Då blev bromspedalen stum i ett par sekunder men sedan började den sakta sjunka mot golvet igen.

Fortfarande ingen idé om det är bromsservot som har problem (Men finns det någon bromsolja där?)
Kanske ska bilen fungera så här?
Kvar är ABS-boxen - Hur fungerar den?
ABS:n känns som sagt fungera på gräsmattan...
Typiskt symptom på dålig kolvtätning i huvudcylindern är att den håller trycket hyfsat bra om man stampar snabbt och hårt och håller kvar ..
Men trampar man försiktigt så sjunker pedalen fortare. När servot är aktivt hamnar du lättare i det första fallet.

ABS-enheten har en magnetventil för varje hjul som kan släppa ut bromstrycket tillbaka till behållaren, det är så den släpper låsta hjul ju :P
Så rent teoretiskt kan ett fel där få pedalen att sjunka.
viewtopic.php?f=19&t=158347&p=1405962#p1405931
abs.JPG
abs.JPG (40.71 KiB) Visad 987 gånger

Här finns länkar till ett par bra informationsfilmer om hur bromsservot fungerar
viewtopic.php?f=3&t=154547&p=1367389#p1367389
Tack för bra filmer - beskriver bromssystemet på ett ingående sätt. (om Volvon använder samma metod som "alla andra")...
Det är drygt ett år sedan jag bytte bromsoken (och broms olja samtidigt.)
Men då testade jag förmodligen bromsarna utan tändning påslagen (alla fall upplevde jag inte detta fenomen).
Gjorde samma sak denna gång (när jag skruvade ihop bromsarna) - tyckte att allt fungerade...
Men tydligen inte..

Är enda sättet att sätta ABS:n ur spel att dela på en hjulgivare?
(eller finns det någon säkring eller...)
Ska kolla i morgon om jag hittar någon säkring för ABS:n
Ett test utan ABS, skulle vara spännande att veta om fenomenet kvarstår.
Säkring 14 stod det ABS på.
Lyfte ut säkringen och vips så började felmeddelandena komma på displayen - något i stil med "broms fel stanna omedelbart" osv...
Men problemet kvarstår - tändning på - bromspedal sjunker.

Helt klart (tycker jag) - Utan servo fungerar bromsen (dvs. med avslagen tändning)
Har försökt trampa på bromsen så hårt som möjligt (med avslagen tändning) - men lyckas ändå inte få pedalen att sjunka mot golvet.

Men när servon aktiveras (får vakum) sjunker pedalen. (med tändning påslagen)
Detta upplevs aldrig vid körning eller stopp-plikt - trampar aldrig så hårt på bromspedalen.
Det var nog bromsoljan som besiktningsmannen såg, som gjorde att han testade bromsen på annat sätt än rundturen och rullbromsprovaren.

Har tittat på filmerna om bromsarna ett antal gånger och försökt förstå vad som kan gå sönder.
Om servon (vakumklockan) är trasig, skulle inte brompedalen sjunka, men vara betydligt tyngre att trycka ned för att få bromseffekt.
Om en vakumgivare skulle lura vakum värdet, skulle antingen bromsen slå till snabbt och hårt / eller för svagt. (det verkar finnas två givare på bromsservot)
Vet inte vad dessa har för funktion. Servot har förmodligen inget med bromsvätskan att göra. (ser inget samband)

Kvar är huvudbromscylindern - Men vad kan vara trasigt?
Om en packning är sönder skulle det bli en försvagad bromsverkan på en krets, men bromspedalen skulle inte sjunka i botten.

En läcka i bromssytemet skulle kunna få pedalen att sjunka (men då skulle även bromsvätska försvinna.)

I detta fall blir det någon rundgång på bromsvätskan - en ventil (elektrisk?) när vakumpumpen startar.
Men var kan den ventilen finnas? - trodde ett tag att det kunde vara ABS:n (men med den bortkopplad - ingen skillnad)
Finns det en retur ventil i huvudbromscylindern?
Vilken mjukvara har ni?

Snart så

Jag gillar EV9 :-) men de behåller vä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Jag får alltid brottas med Circle Ks laddare[…]

Är MAP-sensorn rengjord? Tycker i övrigt[…]