Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mr H
#98739
NCR skrev:Magnus, jag tycker dina inlägg är både intressanta och välskrivna. Fortsätt med det!
Tack!
av klabban
#98741
Jag vet iaf att Volvo ofta väljer lite bättre skruvar och andra smådelar än Ford av underleverantörer som levererar delar både till Ford och Volvobilar. Misstänker att detta går igen lite här och var i både konstruktion och monteringen, vilket ger en lite dyrare och lite bättre bil. Min uppfattning är att man inte betalar extra bara för varumärket Volvo utan faktiskt får mer än motsvarande billigare Ford. Samtidigt är det säkert så att marginalerna är högre på en Volvo än på en Ford...
Användarvisningsbild
av jiha
#98777
En annan aspekt på risken att köpa helt ny bilmodell (nu generaliserar jag lite) är att om du t.ex. skulle bli påkörd bakifrån så är risken ganska stor att man inte har hunnit bygga upp ett komplett reservdelslager och måste "beställa" hem dina delar med låååååång väntetid som följd.

// jiha
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#98792
Mr H skrev: Varför skulle en fordkomponent vara sämre än en volvokomponent? Blir en elektronikpryl från Bosch sämre för att den sitter i en Ford med en fordettikett på än om den sitter i en Volvo med en volvoettikett på?
Inte blir den bättre för att den sitter i en Volvo det kan jag hålla med om, men den blir i alla fall mycket dyrare.

Eller... eftersom V70NN kostar nästan 100 lakan mer än Mondeon (tex 3,2 mot mondeo 3.0) så har man väl valt bättre/dyrare komponeneter.

Eller så är det samma komponenter bara att man fläskar på priset,
av Lövet
#98815
Bara för att komponeneter köps från samma ställe, eller görs i samma fabrik, innebär ju inte detta att komponenterna håller samma kvalité. Biltillverkarna ställer olika krav på kvalité, exakthet, hållfasthet osv och sedan tillverkar underleverantörerna komponenterna efter dessa specifikationer. Samma situation finns nästan överallt, framförallt inom elektronikindustrin. Det är inte samma bildkvalité på en Bang Olufsen TV och en Thomson TV men gissa i vilken fabrik båda görs? Jo, i samma.
av Tylön
#98825
Bara för att komponeneter köps från samma ställe, eller görs i samma fabrik, innebär ju inte detta att komponenterna håller samma kvalité. Biltillverkarna ställer olika krav på kvalité, exakthet, hållfasthet osv och sedan tillverkar underleverantörerna komponenterna efter dessa specifikationer. Samma situation finns nästan överallt, framförallt inom elektronikindustrin. Det är inte samma bildkvalité på en Bang Olufsen TV och en Thomson TV men gissa i vilken fabrik båda görs? Jo, i samma.
Betvivlar starkt detta. Detta skulle innebära högre produktionskostnader för fabriken då de måste ha "dubbla" uppsättningar maskiner och komponenter för att kunna producera två skiljda produkter. Alltid billigast att massproducera en produkt.

Många bilkomponenter görs i samma fabrik men vissa får en stämpel som visar till vilket bilfabrikat den är avsedd för, därav det höre priset. Samma produkt med samma egenskaper men vitt skiljda priser.

Kan tänka mig detta är ett krav från biltillverkaren att deras märke skall vara stämplat på de komponenter de använder. Då kan de hävda att konsumenten måste köpa dessa "originaldelar" för att kunna garantera en fungerande och säker bil.

Det "nya" EU-direktivet har ju förbjudit att vissa delar kallas för piratdelar och vissa för originaldelar....det finns bara bildelar.

Detta var ju uppe till diskussion i motorprogrammet SVT körde förra året då de besökte en Mekonomen verkstad och diskuterade bildelar samt service kopplat till garantier osv.
av Marbas
#98848
Tylön skrev:
Bara för att komponeneter köps från samma ställe, eller görs i samma fabrik, innebär ju inte detta att komponenterna håller samma kvalité. Biltillverkarna ställer olika krav på kvalité, exakthet, hållfasthet osv och sedan tillverkar underleverantörerna komponenterna efter dessa specifikationer. Samma situation finns nästan överallt, framförallt inom elektronikindustrin. Det är inte samma bildkvalité på en Bang Olufsen TV och en Thomson TV men gissa i vilken fabrik båda görs? Jo, i samma.
Betvivlar starkt detta. Detta skulle innebära högre produktionskostnader för fabriken då de måste ha "dubbla" uppsättningar maskiner och komponenter för att kunna producera två skiljda produkter. Alltid billigast att massproducera en produkt.

Kan väl vara sant. Om en fabrik tillverkar något, och i slutändan görs en kvalitetskontroll, de delar som passerar den högsta nivån går till ett företag, de under en annan går till "pirat-tillverkare".
Användarvisningsbild
av Mr H
#98862
Marbas skrev:
Tylön skrev:
Bara för att komponeneter köps från samma ställe, eller görs i samma fabrik, innebär ju inte detta att komponenterna håller samma kvalité. Biltillverkarna ställer olika krav på kvalité, exakthet, hållfasthet osv och sedan tillverkar underleverantörerna komponenterna efter dessa specifikationer. Samma situation finns nästan överallt, framförallt inom elektronikindustrin. Det är inte samma bildkvalité på en Bang Olufsen TV och en Thomson TV men gissa i vilken fabrik båda görs? Jo, i samma.
Betvivlar starkt detta. Detta skulle innebära högre produktionskostnader för fabriken då de måste ha "dubbla" uppsättningar maskiner och komponenter för att kunna producera två skiljda produkter. Alltid billigast att massproducera en produkt.

Kan väl vara sant. Om en fabrik tillverkar något, och i slutändan görs en kvalitetskontroll, de delar som passerar den högsta nivån går till ett företag, de under en annan går till "pirat-tillverkare".
Tror du på det där själv?? Det vore rena självmordet för det företaget som skulle agera på det viset!

På många elektronikkomponenter vi monterar in i volvobilarna står två olika artikelnummer, ett tryckt direkt på prylen och ett på en liten vit ettikett. Det tryckta nummret är tillverkarens artikelnummer och det på ettiketten är volvos eget. Dessa artikelnummer är INTE lika! Sannolikt finns alltså samma komponent hos olika fordonstillverkare men med ettiketter i olika utförande beroende på bilmärke, dock med samma tryckta artikelnummer från tillverkaren. Volvo köper alltså en komponent med ett visst artikelnummer och betalar antagligen x-antal kronor extra för att få denna artikel levererad med en ettikett med det egna artikelnummret påklistrat.
av Lövet
#98864
Men snälla någon, det går alldeles utmärkt att använda samma maskiner för att tillverka olika produkter. Du behöver inte en UNIK maskin för att tillverka en viss produkt. Många maskiner klarar av att tillverka produkter av olika specifikationer utan problem.
av Tylön
#98869
Många maskiner klarar av att tillverka produkter av olika specifikationer utan problem.
Självklart kan samma maskiner tillverka olika produkter, men den tid då du tillverkar biprodukt B så kan du inte tillverka huvudprodukt A ....m a o du får ett avbräck i din "normala" produktion för att tillverka X antal enheter av produkt B. Mindre, unika upplagor = högre produktionskostnader.

Därav har de asiatiska bilmärkena oftast ett litet utbud av utrustningspaket och tillval samt motoralternativ för att hålla nere produktionskostnaderna och likrikta tillverkningen för att minimera konstnad/enhet så att de kan erbjuda konsumenten en bil till ett "rimligt" pris.

Men nu känns det som vi är ganska långt ifrån tråden ;)

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]