Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Ring närmaste skrot och fråga. Sist jag frågade krävdes det att den rullade på egna hjul. Men det är 10 år sen och varierar säkert mellan skrotar. Att dumpa ett lass skrot utan värde för dem tror jag dock inte de går med på. Får du nog höra med Stena eller liknande metallåtervinnare. De betalar några kronor per ton i alla fall för ren metall.
av Malmstroem
Enklaste sättet att få reda på om det fungerar är att prova. :-)

Om jag skulle köpa en reservdel från en så pass vanlig bil som V70 från en privatperson skulle du nog behöva gå ner till halva skrotpriset. Det finns ingen garanti eller säkerhet i ett privatköp av gamla delar. Enda orsaken att ge sig på det är att det är billigt. Riktigt billigt.

Det finns en risk att du bara lyckas sälja ett fåtal (om några) delar, och sedan ligger allt och rostar omkring dig. För mig hade det inte varit värt besväret -- men du kan vara i en annan situation.

Det kan kosta att försöka. Du får ta kontakt med de skrotar som finns i närheten och höra hur de ställer sig till att ta emot "vraket". Det är fullt möjligt att de vill ha betalt för detta -- och då är det inte alls säkert att du tjänar några pengar alls. Det finns mig veterligt inget tvång att ta emot bilen -- men du som bilägare är tvungen att skrota på lämpligt sätt:
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... -och-svar/
av sicnarf
Olika bilskrotar har olika regler för skrotning. En del skrotar tar emot tomma skalet också medan en del gör inte det. En del betalar bra för din skrotbil medan en del betalar mindre bra. Sedan finns det skrotar där du ska betala för att de ska ta emot din bil för skrotning. Du kan ringa några skrotar i din närhet och ställa precis den frågan och se vad de svarar. Då vet du garanterat. Ta namnet på killen du pratar med också. Förresten, så har du massa lagerplats och garage så det ska inte vara något problem att förvara tomma skalet hemma också om ingen bilskrot vill ta emot din skelett bil efter nedplockning.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Tänk på att den årliga vägtrafikregisteravgiften kommer du inte undan om du inte lyckas få en aukt. bilskrotare att ta emot det som är kvar av bilen.
Användarvisningsbild
av snepo
Jag har slaktat en bubbla en gång. Visserligen rätt många år sen. Bilskroten tog emot skalet. Men för att få den skrotad på riktigt,var chassinumret tvunget att vara kvar och nummerplåtar. Fick även betala 500 kr,för det fanns inget kvar för skroten att sälja. Som kebabpizza skrev,får du den inte skrotad. Så får du betala en liten avgift resten av livet.
av sicnarf
Den avgiften är 65 kr per år
Vägtrafikregisteravgift (bil, motorcykel, motorredskap,
tung terrängvagn, släpvagn). 65 kr per 12 månader i förskott.
av MickeM
snepo skrev: tis 16 mar 2021, 18:30 ,får du den inte skrotad. Så får du betala en liten avgift resten av livet.
Och förr eller senare blir ett riktigt helsike.
Även om man skurit ner bilen i bitar så den är borta. Den finns på pappret, och bli av med den då..... Hur gör man då?
Även om man skiter i det blir det problem vid arvsskifte...

Jag har också gjort detta på 90talet med 142or och 240's. Men trots att jag hade "traktor med släp avstånd" till skroten gick det knappt ihop.
Då tog lokala skroten emot "allt med papper".
Motor o låda såldes. Och rostfria dörrar.
Men nu är ju få dörrar rostiga...

Kan också säga att jag har vrak utan papper i skogen efter farfar. 2t Saabar och skit.
Merallåtervinningen tar dom inte. Skroten tar dom inte.
Jag måste skära ner dom i småbitar och köra till återvinningen undan för undan. INTE kul.
(Inga renoveringsobjekt jag lovar)
av sicnarf
Om man anmäler bil skroten som stulen hos polisen, vad händer då? Man ljuger för polisen. De kan inte veta att man har plockat ner den i bitar.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]