Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
Dextre skrev: fre 12 mar 2021, 13:17 Det låter lite som den rost jag har på framdörrarna. Den är i hörnet under bottensvällaren och syns ytterst lite ovanför.

Jag spenderade väldigt mycket tid och tog bort all synlig rost med slip runtom. Helt plåtrent och sedan bra täckning med zinkprimer och båda lackerna. Garanterat täckt och allt borta. Det kom tillbaka på mindre än två säsonger. Det verkar komma innifrån. Det går säkert att göra ännu mer noga, men räkna med att det kommer tillbaka. Det skulle vara intressant att veta om SubMarine tagit bort listen efter detta och tittat hur det ser ut efter en tid efter allt det jobb du gjorde. Lister är ju ganska bra på att skapa rost men även dölja dem.

Nu verkar du redan ha bestämt dig för att strunta i det men jag skulle inte ge mig på en sådan sak igen. Isåfall bondvarianten med rostätare och sedan lacka över och hålla tummarna. Eller ny dörr givetvis om man vill ha ett fint utseende.
Det är ju lite tråkigt att lägga ned så mycket tid och energi för att sedan få en käftsmäll. Det är ju trots allt själva resultatet osv som man vill åt när man gör det själv. Det är kul att pilla och fixa men inte om det är förgäves.

Jag är bestämd för att köpa en bättre begagnad dörr. Det finns ett par st från samma skrot som har haft ytrost i kanalen/spåret där listen sitter enligt anmärkning. Dock är det ju slipat, det framgår på bild. Kostar 800kr och nästan komplett. Ja eller nej?
av SubMarine
Dextre skrev:Det låter lite som den rost jag har på framdörrarna. Den är i hörnet under bottensvällaren och syns ytterst lite ovanför.

Jag spenderade väldigt mycket tid och tog bort all synlig rost med slip runtom. Helt plåtrent och sedan bra täckning med zinkprimer och båda lackerna. Garanterat täckt och allt borta. Det kom tillbaka på mindre än två säsonger. Det verkar komma innifrån. Det går säkert att göra ännu mer noga, men räkna med att det kommer tillbaka. Det skulle vara intressant att veta om SubMarine tagit bort listen efter detta och tittat hur det ser ut efter en tid efter allt det jobb du gjorde. Lister är ju ganska bra på att skapa rost men även dölja dem.

Nu verkar du redan ha bestämt dig för att strunta i det men jag skulle inte ge mig på en sådan sak igen. Isåfall bondvarianten med rostätare och sedan lacka över och hålla tummarna. Eller ny dörr givetvis om man vill ha ett fint utseende.
Zinkprimer är väl tyvärr inte att rekommendera som grundfärg dels vidhäftningsmässigt samt att den ju inte är diffusionstät. Som ni ser på bild #3 så är det gravrost på baksidan av plåten också så i det fallet hade det aldrig blivit bra om inte plåten byttes ut.

Jag har inte plockat bort listen och kollat, men den ska bort så småningom då vidhäftningen i bakkanten av listen inte blev bra då den monterades sist.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Dextre skrev: fre 12 mar 2021, 13:17 Det kom tillbaka på mindre än två säsonger. Det verkar komma innifrån.
1. Epoxi som grundfärg pallar 5-10 år. Mitt enda försök med zinkprimer höll mindre än en vinter ;-) Okej jag kanske hade fel märke :-D
2. Har det rostat rejält på utsidan så har man förmodligen mikroskopiska porer rakt igenom plåten. Med andra ord måste man smeta på något lämpligt rostskydd på insidan så att fukten inte kommer åt plåten..
av Dextre
Jag använde det som rekommenderades mig för den nivå av rost det var då och lär inte använda igen nej. Jag täckte ordentligt runtom men det var säkert inte tillräckligt bra som grund.

Men är det ärligt så att epoxi är det som gör skillnaden så skulle jag ta tillbaka min avrekommendation och testa det om man kan få tillräckligt täckt för att det skall hålls 10 år.
Användarvisningsbild
av GLIZ
SubMarine skrev:Har gjort den där operationen på min V70 -99. Tog en stund kan man säga, men det var väldigt lärorikt :)
IMAG1707.jpg
IMAG1708.jpg
IMAG1709.jpg
IMAG1714.jpg
IMAG1711.jpg
IMAG1712.jpg
IMAG1713.jpg
IMAG1719.jpg
IMAG1764.jpg
IMAG1772.jpg
Vackert.
Lite för skoj skull också väl.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av SubMarine
GLIZ skrev: Vackert.
Lite för skoj skull också väl.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Tackar :) Ja jag brukar sortera in sådant här arbete som hobby-tid :)

Den där motorn ska väl ha 98 oktan, om m[…]

En bensinmotor tror jag mår betydligt bä[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]

En reseladdare som man kan plugga in i ett vanligt[…]