Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då så! Nu har jag hittat felet!
Efter demoleringen kunde jag öppna dörren. In med ny (begagnad) pdm och låskista och vipps, då fungerade hela rubbet igen! För en stund... :-(

Efter lite om och men hittade jag problemet. Det var visst kabelbrott, mellan dörren och bilen.

Nu väntar alltså nästa utmaning... Hur och var ska jag skarva? Det är fler kablar som visar slitage så jag funderar på om det inte vore bättre att skarva hela rubbet under sparkbrädan i bilen. Byta ut kabelhärvan från a stolpen och sen ner...
Bra eller dåligt idé?
Någon som vet artikelnummer till den kabelhärvan?
Eller andra tips/tricks?
Om många kablar är på väg att gå av/kortsluta, ta hem en bättre begagnad från skroten (lågmilare?) och skarva den till bilens kabelhärva inuti bilen.
Annars, skarva / isolera, eller byt dom dåliga kablarna.
Ja, precis! Det var det jag funderar över.
Har du Jiha1968 koll på vilket artikelnummer kabelhärvan inuti bilen har?
Jag har tyvärr inte möjlighet att åka till någon bilskrot och kolla själv. Det blir nog över nätet i så fall och med art nr blir det en aning enklare...
Att byta kabelhärvan är ett lite större jobb... (kabelhärvan täcker hela kupén)
Fota två bilder på kabeln (utifrån, och inifrån med "kaplinje") , mejla bilderna till skroten och fråga om pris och miltal.
P2_XC90_Harness_Cabin.jpg
P2_XC90_Harness_Cabin.jpg (138.75 KiB) Visad 231 gånger
Jo, tänkte inte byta hela kabelhärvan... :-o
Min tanke är att "kapa" kablarna bakom panelen (där passagerare brukar ha sin höger fot) och skarva där. Då slipper jag skarvar mellan a stolpen och dörren. Och så har jag lite mera plats att skarva också... Visst, det blir en hel del extra jobb...
Jag har redan försökt att få loss själva pinnen i kontaktdonet men det verkar svårt...
Skjut in pinnen lite, från kabelsidan,
ta en mycket liten mejsel,
lyft den lilla plast-låshaken (orange och blå ring) lite utåt/bort från metallpinnen,
skjut metallpinnen ur kontaktstycket, eller dra i kabeln om den finns kvar
(inte skjut/dra pinnen utåt innan låshaken har lyfts lite)

Bilden visar ett korroderat kontaktstycke, där den "blå" pinnen är på väg ur kontakten...
P2_Door_Connector_release.jpg
P2_Door_Connector_release.jpg (64.04 KiB) Visad 208 gånger
Så där! Nu är det fixat... Kabelbrott är ett minne blott :-)
Jag drog en ny kabel som jag sedan skarvade nere vid fötterna. Fick loss pinnen i kontaktdonet, så nu slapp jag skarv mellan stolpe och dörr!
Det som återstår är byte av pdm eftersom den fortfarande strular (har en liggandes).

Sen bör jag nog fundera över ett garage eller åtminstone en carport....
IMG-20210125-WA0007.jpg
IMG-20210125-WA0007.jpg (64.71 KiB) Visad 183 gånger

Är den rörbiten svår att byta sj&[…]

Snålat på komfort och inredning

Gammal tråd men jag försöker &au[…]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

After two months in the workshop, the ERAD has bee[…]