Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
rob.nilsson skrev:AC eller ECC är ju numera (nästan) standard......solluckan är ju grädden på moset.
Nej CAB är grädden på moset.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har själv sol lucka på min bil & tycker att det är ett utmärkt tillbehör, senast för 3 år sedan så hade jag den öppen en gång av non outgrundlig anledning...

ddet finns väll bättre grejor att lägga pengrna på. jag trode inte gick att öpa sånt längre. sånt satta man in på tidiga 80 tals bilar ibland, defenetivt en värde minskare & frågan är ju varför du vill ha den ?!
Användarvisningsbild
av cycler
Värdeminskning?? För att de kan läcka?? Har jag aldrig hört men å andra sidan har jag inte hört mycket om sollucka överhuvudtaget.

Varför? Jo för att få lite cabbenkänsla och lite ljus uppifrån så känsn det lite mer somrigt....:)

Men inser problemet om de har helt olika takplåtar eller vad det nu var......

hmmm.....bah!!

Nåja, det var en bra tanke.....:):)

Tackar för alla kommentarer... får försöka hitta på något annat..

/C
Användarvisningsbild
av CarMan
värde minskning, då pratar jag om pirat luckao man kan tilta i bak kant & monteras genom att såga hål i befintligt tak. detta gör att det ser fult ut = väreminskning
stor risk för rost = värdeminskning
eventuellt finns risk för lekage = värdeminskning
ver köper jag reservdelar i framtiden? = värdeminsking

orginal är helt OK, men går inte att eftermontera
Användarvisningsbild
av CarMan
hur montear man en eftermonterad sollucka i en bil med pressat papptak?
när man hade spänd duk i taket så var det lättare
Användarvisningsbild
av elmuppo
Jag har eftermonterat taklucka på en V70! Vi bytte hela plåttaket. Köpte ett tak från JB som vi slängde på. Bilen hade voltat så taket vart tvunget att bytas ändå.

blev kanon.

SKulle dock aldrig montera en taklucka som icke är volvo orginal,
med tanke på läckor och sån skit.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Jag har eftermonterat taklucka på en V70! Vi bytte hela plåttaket. Köpte ett tak från JB som vi slängde på. Bilen hade voltat så taket vart tvunget att bytas ändå.

blev kanon.

av Marbas
branx skrev:Jag har eftermonterat taklucka på en V70! Vi bytte hela plåttaket. Köpte ett tak från JB som vi slängde på. Bilen hade voltat så taket vart tvunget att bytas ändå.

blev kanon.

Du eftermonterade ett nytt tak alltså, inte bara solluckan.... Låter lite som ett trevligt påskprojekt för min del...
Användarvisningsbild
av DJ
Webastos luckor är fina, kan både öppna i bakkant och glida bakåt. Finns elstyrda. På de bilar jag sett med Webasto har jag varit impad av kvaliteten och monteringen (som i de fallen gjorts proffessionellt).

Webastoluckorna tar inte lika mycket av takhöjden som original. Hör med en installationsfirma, de har säkert bilar att visa.

Webasto-luckorna har utvecklats MYCKET sedan 80-talets "skyport", vissa bilmärken erbjuder ju t.o.m. Webasto-tak som originaltillbehör.

Andrahandsvärde. :roll: Tja, jag skulle då inte pruta med argumentet att det satt en professionellt monterad Webasto-lucka i taket.
Du monterar inte en lucka i en bil du säljer snart. På en ny bil kanske värdet påverkas, men knappast märkbart på en gammal kärra på mer än 5 år och 10000 mil.
av ljungström
På de sista Toyota Corolla vi sålde (kom en efterträdare nu i mars) kunde man välja till elstyrd glastaklucka HELT GRATIS. Ett enkelt val eller? Nä, de flesta kunder tittade misstänktsamt på den fabriksmonterade luckan och ville hellre ha en med vanligt tak.

En eftermonterad lucka lär inte höja värdet på bilen men kan eventuellt sänka värdet om det finns tveksamheter på kvalitén på luckan eller monteringen.

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]