Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
bilen försöker hålla förångaren på en jämn kall tempratur (ca +5 grader) om det inte är specielt varmt ute, så behöver kompressorn inte gå så länga.

om det är för klite gas så får du inte ner tempraturen i bilen. = strunta i hur kompressorn arbetar o mät temraturen istället
av erbe
Fortsätter gammal tråd :-)-)

Har samma problem på min ECC,slår till å från med ca 10-12 sek intervall.
Kyler inte riktigt,9grader i mitt utbåsen med max kyla.
Var på verkstad å sög ur min gas å in med ny samt olja fattades 0,5kg,blir det någon skillnad om man byter torkfiler å vakumsuger längre....?

Mätte på en 850,2grader på max kyla å kompressorn gick betydligt längre.
av packas
Arbetar med skogsmaskiner och dom är det lite strul med ac och är det varmare ute så ligger inner tempen mät med en mätare ungeför 12-15grader och kompresson går cirka 10-15sekunder och och stannar till tempen stiger ca 2-3grader så gården i gång vi har att ac får ej kyla mer än till 5grader risk att ac ventilen fryser till
av erbe
Så nu har jag forskat i ämnet....

Har bytt motståndet till evapor tempgivaren med lite andra värden,detta rätt enkel operation typ 20min.
Normala tempvärden ligger runt 7grader i mitt munstyckena med max kyla.

Ville ha snabbare nedkylning utav bilen därför detta mekandet :lol:

Tempen ligger nu på ca 2grader i utblåset så jag är nöjd.
Kostnad 203kr motstånd ink frakt från elfa
av Mekis
erbe skrev:Så nu har jag forskat i ämnet....

Har bytt motståndet till evapor tempgivaren med lite andra värden,detta rätt enkel operation typ 20min.

1. Var sitter tempgivaren?

2. Är tempgivaren av typ PT100?

3. Vad hade du för motstånd innan modifiering och hur mycket la du till?

Mvh
/Mekis
av erbe
Mekis skrev:

1. Var sitter tempgivaren? Den sitter instucken i värmepaketet på förarsidan,demontera plasten vid över pedalerna å kika så ser du ett kontaktstycke.
Ta utav kontakten å dra ut tempgivaren.

2. Är tempgivaren av typ PT100? Det är ett NTC-motstånd, temperaturmatchad termistor

3. Vad hade du för motstånd innan modifiering och hur mycket la du till? Det är 3,4 kohm vid 20+ orginal, å motståndet ska vara lägre än nuvarande så beställ
följande från elfa, Artikelnummer: 60-282-03
ACC-001 2252 Ω Brun

Du får klippa utav å löda på den nya givaren,funkar kanon bra.
http://www.elfa.se

Mvh
/Mekis
av Mekis
erbe skrev:
Mekis skrev:

1. Var sitter tempgivaren? Den sitter instucken i värmepaketet på förarsidan,demontera plasten vid över pedalerna å kika så ser du ett kontaktstycke.
Ta utav kontakten å dra ut tempgivaren.

2. Är tempgivaren av typ PT100? Det är ett NTC-motstånd, temperaturmatchad termistor

3. Vad hade du för motstånd innan modifiering och hur mycket la du till? Det är 3,4 kohm vid 20+ orginal, å motståndet ska vara lägre än nuvarande så beställ
följande från elfa, Artikelnummer: 60-282-03
ACC-001 2252 Ω Brun

Du får klippa utav å löda på den nya givaren,funkar kanon bra.
http://www.elfa.se

Mvh
/Mekis
Har nu gjort denna operation med bra resultat på min V70n 2.4t-00

Innan modifiering
9.5grader vid max kyla.

Efter modifiering
4.5grader vid max kyla.

Mätte temperaturen på en ny V70 på jobbet och den gav 4-4.5grader vid max kyla.

/Mekis
Användarvisningsbild
av VolvoB20
erbe skrev: Tempen ligger nu på ca 2grader i utblåset så jag är nöjd.
Om man justerar ned tempen så lågt i evaporatorn att luften som kommer ut bara är 2 grader är risken överhängande att kylplattorna i evaporatorn isbeläggs. (Plattorna måste ju bara betdydligt kallare än luften för att kunna kyla ned luften till 2 grader när den passerar).

Vi kortare körning gör det ju inte så mycket förutom att evaporaton ju kan kyla lite sämre om det blir is på den. Vid långkörning riskerar man en isklump som kan skada evaporaton/inkapslingen genom spängning om man har otur. :-O)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Säkert funkar det bra för dig, man ska bara vara medveten om att säkerhetsmarginalen till frysning minskar när man manipulerar frostvakten. Det kan gå åt pipsvängen en dag när man är ute och kör och det tex råkar vara lite svalare och luften råkar vara extra fuktig.

Sen drar det ju lite mera soppa också.....

Avråder inte från moddar/trim, bara att man är medvetn om riskerna också.

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.

Dynamiska strålkastare?

Nej det där är inte dynamiska. Det m&ari[…]

Nej inte värt att ha två billån. […]