Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ska mäta resttrycket idag, påbörjade en mätning förut som gick upp till 8-9 bar på tomgång, men blev ej fullständig, så skall göra om den senare idag.

Angående ejektorverkan, det betyder i sådana fall att allt returbränsle skall tillbaka ner i pumpen på högersidan direkt från motorn , och inte som i detta fallet över till vänstersidans tank? Det är ju problemet som uppstår nu, att returbränslet åker via returen till vänstersidan.. Där den i sådana fall skall ”suga” bränsle, puttar den istället över bränsle via returen om man följer din utsaga om ejektorverkan? Har jag förstått det rätt då?
Resttrycket på en Volvo V70 AWD D5 mättes idag som referensbil, samma motor samt drivlina, samma tanklösning.

Resttrycket i bilen som mättes var 3,5 Bar stabilt med tändning på, när pumpen slutade arbeta sjönk det naturligt.
Med motor igång var resttrycket stabila 4.0 Bar, inga fluktuationer eller liknande, utan den höll sig där stabilt.

Jag mätte Bilen med ejektorproblemen...
Resttrycket gick sakta upp till 2 Bar för att sedan sjunka även om pumpen fortfarande gick, den gick ner till ca 1 bar innan pumpen slutade arbeta, detta var med tändning på.

Med motor igång gick resttrycket upp till hela 8 bar, för att sedan sjunka till mellan 7-7.5 bar och hålla sig där någorlunda stabilt..
Vad ska man utläsa av detta egentligen? Läckage på returen eller igensatt någonstans? Pumpar Högtryckspumpen på mer om det finns en läcka?
Fel av mig, glöm att jag sa att det var resttryck jag skrev om innan, det var bränsletrycket som går in i högtryckspumpen.
Jag tog lös anslutningen och det spottar luft och diesel i ett hela tiden, därav det höga trycket (7-8 bar) när det egentliga fram ska vara runt 4.

Imorgon ska jag koppla förbi filter med slang direkt från pumpen och mäta trycket den vägen för att se om det suger luft i tanken eller via ledningar.

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]

Det är membranet i oljefilterhuset som ä[…]