Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daddan
Jensen, var fick du din energi ifrån?

Jag rättade mig själv, det stod "måsten" och det läste jag inte riktigt innan första inlägget.

Sen tillade jag vad det var som jag hade för val när jag köpte bil.

Jag är inte på något sätt kaxig.

Jag skulle inte köpa en ny fullutrustad bil om jag inte torkade mig med sedlar. Jag har inte lust att ta det värderaset med min ekonomi som nybliven förälder. Jag sa att alla har olika val och att jag som BEGAGNATKÖPARE inte skulle välja något annat än en fullutrustad bil och att man köper inte en bil för att sälja utan för att själv gilla den.

Nivåreglering eftersom det gör att det går att lasta mycket och dragkrok är två "måsten".

Kamma dig och tagga ner, jag försökte inte vara otrevlig men du lyckades ganska bra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ingen kan väl avgöra vad som är måsten för andra

Om man bor långt utanför civilisationen och kör långa stäckor då är i alla fall en bra stereo ett "måste" för mig. Helt klart.

Kör man riktigt långt från civilisationen är AWD ett måste för mig.
Användarvisningsbild
av Larre
ljungström skrev:Tidur till tillsatsvärmaren är väl nästa obligatoriskt. Annars så har ju Classic:en all "normal" utrustning.
Tillsatsvärmaren måste leda ligan över mest värde för pengarna. Instämmer. Mer har jag nog inte mandat att säga. :wink:
av Hillbilly
Rycker lite i en gammal tråd...

Hur mycket mer drar en V70 2,4D med automatlåda kontra en utan automat?
av Djinn
Enligt broschyren framför mig drar 2,4D manuell 6,6l/100km blandad körning
och 2,4D Automat 7,9l/100km blandad körning.
Tror dock själv att skillnaden är betydligt mindre.
av addeer
Den drar bevisligen en hel del mer exakt hur mycket är ju alltid svårt att säga men det brukar ju normalt röra sig om ca 1dl/mil och skatten är uppemot 2500 kr extra per år. Så måste man abslolut inte ha automat så blir det betydligt billigare men manuell (inköp,drift,skatt). Själv har jag precis beställt en 2,4D 6-vxl manuell !!
av Addict
VolvoB20 skrev:Är man miljömedveten går automaten fet-bort då det drar duktigt med mera bränsle.
Från vilken tidsålder kommer du?

Om vi utgår från ditt "nick" så är det klart att en 140 Automatic med B20 drog en hel del extra bränsle med sin automatlåda.

Nu lever vi dock på 2000 talet och automatlådorna har utvecklats lite till skillnad från de manuella som stått still.

En modern automatlåda drar inte märkbart mer bränsle mot en manuell, det handlar om i regel 0,1L/mil!

Till trådskaparen:
Volvos nya dieselmotorer är ett måste att köra med automat! De manuella bilarna jag kört känns bara inte ett dugg rätt till den motorkaraktären.

Sedan, xenonljus är framtiden, jag förstår inte hur du kan tycka det bländar? Du låter tyvärr något konservativ och osaklig...

Mina absoluta måsten vid begagnatköp av en D5 är:
Xenon, Premium Sound, Tidur till dieselvärmaren och Automatlåda!
av addeer
Själv så tycker jag 2,4D passar utmärkt med manuell låda....smaken är som baken en del föredrar auto andra manuell och frågan var just hur mycket mer det kostar att åka automat och det kostar ju runt decilitern extra och bor man i norra Sverige och åker långt så blir det en hel del extra pengar.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej
Jag tycker du ska lägga in dessa tillbehör:
Nivåreglering: eftersom V70n är som en svamp med lite last där bak... Att eftermontera kostar ca 11000:- men 4500:- när du köper bilen ny.
Xenon: bra vid tex. snöväder.

Sedan tycker jag inte du ska titta på C5:an, för då fassnar man i cittraträsket. Man kan inte byta mot något annat pga. dåligt 2:a handsvärde.
En bekant tog sig nyss ur detta träsk, efter fyra cittror så blev det en volvo S40 1.6D. Hans C5:a 2002 med 3000 mil och mkt utr var inte mycket värd hos Volvo...67000:-

/Henrik
av Djinn
Det är lustigt. För egen del stod det till sist mellan Citroen C5 HDi(170hk) och Volvo V70 classic 2,4D.
Det blev volvon därför att motsvarande Citroen blev så mycket dyrare (trodde Volvo var dyrt).
Plus det faktum att jag är volvoanställd, och att svärmor är inköpare på Bilia (billga tillbehör och delar).
Måsten för mig på bilen var:
Tidurstillsats för värmare
Förarstol med minnesfunktion (vi är 2 st som kör bilen, tycker det är ett helvete att hålla på och ställa om hela tiden)
Elinfällbara backspeglar (brorsan har snygga vita "stripes" på sina efter att ha kört in i garaget med speglarna ute)
Automatisk nivåreglering
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]