Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cimmen
Nu såg jag att det troligen är fästet till fjädern som har lossnat... Man ska tydligen inte lita på vad tanten säger utan undersöka själv... :lol:

Hur som här kommer bilderna...

Plastbitarna som har lossnat
Bild

Hålet som jag trodde dom komifrån
Bild

Samma hål
Bild

Troligen kommer dom från detta stället.
Bild

Ursäkta min gryymt skitiga bil, bor längs en grusväg... :oops:
ska åka och köpa högtryckstvätt på måndag, såg att dom hade på drive med volvokortet... :o
Användarvisningsbild
av Gizz
Det ser ut som om det är själva plattan med gångjärnshållaren som gått sönder. Det hade den gjort på min bil också. Kostade 250:- eller så. Lätt att byta och det tar max 20 min. Bara trycka in 4 plastpluppar och plocka bort. Sen trycker man bara dit den andra.
Användarvisningsbild
av Cimmen
Gizz skrev:Det ser ut som om det är själva plattan med gångjärnshållaren som gått sönder. Det hade den gjort på min bil också. Kostade 250:- eller så. Lätt att byta och det tar max 20 min. Bara trycka in 4 plastpluppar och plocka bort. Sen trycker man bara dit den andra.
Behöver man ta bort klädseln inne eller kan man göra jobbet utifrån!?!
Användarvisningsbild
av Gizz
Allt jobb görs ifrån tanklockssidan dvs. uteifrån. Om du kollar på plattan där de söndriga plastbitarna suttit så ser du 4 st 1mms ringar. Dessa trycker man inåt en bit. När det är gjort ska plattan vara lös nog att lyfta bort. Plastpluggarna som man trycker in sitter dock ganska hårt (det gjorde dom i alla fall på min bil). Sen är det bara att trycka fast den nya plattan efter det att tanklocket har flyttats över till det nya gångjärnet. Har för mig att det följde med en instruktion om hur man gör.
Användarvisningsbild
av smygaren
Hejsan!

Håller helt med Gizz!

Jag gjorde samma sak när jag skulle tanke en gång. Jag råkade trycka tanklocket för långt bak så att de två svarta hakarna som du har fottat lossnade.
En ganska klen konstruktion!
Det var bara att köpa ett nytt fäste till tanklocket.
Men jag har inte för mig att dey var över 200kr på volvo.
Användarvisningsbild
av Cimmen
Ringde min handlare... skulle kosta 80:-.. Tack för Tipsen pöjkar!!!
av llesrof
genes161 skrev:Nu har det hänt samma med mitt tanklock. Finns det någon som har serienummert på denna sak?

Mvh Andreas
Tror inte att du behöver något artikelnummer. De säljer rätt många sådana. Jag råkade ut för samma sak för någon vecka sedan. Jag behövde bara säga "Jag behöver en grej till tanklocket. Fjäd..." Sedan avbeöt han mig och visste direkt vad jag behövde och gick fram till en låda och plockade ut sista exemplaret. Det är tydligen mycket vanligt att dessa går sönder. Jag tänkte att det kan ju inte kosta så där värst många tusenlappar så jag blev förvånad när det bara kostade 118 spänn.

Det gamla fästet var lite halvjobbigt att få bort. Jag fick ta ett dorn och knacka in plastnitarna. För att få bort det från tanklocket fick jag knippsa sönder det med en avbitare och ta loss det i flera bitar. Det nya var bara att trycka fast på locket. Var försiktig med plastpinnarna på det nya fäster. De går lätt av när man skall trycka in dem. Jag bröt av en.

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]

Med tex gummiklubba, slå lätt ifrå[…]