Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Ta en titt om du ser avgassot någonstans.
Mobilen och fota med blixt är bra för att se otillgängliga platser.
Kanske ser en lös mutter.
Ser alla ok ut, är det nog annat fel.
DRA INTE AV EN PINNSKRUV! =Topp av för åtgärd = vääääldigt mycket pengar/ myyyycket arbete!
av JonathanL
Får fota lite och känna lite för hand om jag kan känna om nån bult gängat ur sig.

Om allt ser bra ut vet ja inte va som kan va fel för lyckas inte söka mig till nåt liknanden fel.
av MickeM
JonathanL skrev: tis 23 jun 2020, 12:09 Kan det vara multiremmen eller spännrullen som börjar bli lite taskigt med tanke på att den gnisslar/skriker när man belastar den?
Multiremmen belastas inte mer, bara för att motorn belastas hårdare.
Bara då själva varvtalsökningen när generatorn mm ska öka farten. Ganska försumbart.
Den ökningen fortsätter inte upp för en backe om man segdrar, tex, för det gör detta ljudet, eller hur?
Eller, låter det endast när motorvarvet ökar?
Dvs inte direkt kopplat till belastning.

Belastningen på multiremmen ändras också när ac-pumpen slår till/från, och det gör den oberoende av varvtal/motorbelastning.
av JonathanL
Ljudet blir när man segdrar ja, i videon så hade jag i 3-4ans växel och låg på 1000~ i varvtal där jag gav 2/4 - 3/4 delars gas och försvann när motorn hamna i mer normalt varvtal kontra hastighet/växel.
Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]