Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Update: Det beg. spjällhuset dom köpte var trasigt. Däremot gjorde dom rent det befintliga samt hittade en luftslang som tjyvade så när jag körde hem den gick den bra men idag ska jag provköra den från kall s a s.
Trevlig midsommar alla Volvoägare!
av MickeM
Begagnat spjällhus av usla MagnetiMarelli är kortsiktigt. Försök i så fsll få tag på ett renoverat från en skrotad bil. Då snackar vi.
Annars är renoverat/uppgraderat från tex Atec2 det enda raka.
Det där med Atech2 verkar bra.
Som okunnig undrar jag ändå:
Kan det verkligen vara fel på spjällhuset när bilen fungerar perfekt igen efter 5 minuter
eller kan det vara någon givare/sensor som "ballar ur" vid en viss temp, t ex luftmasseflödesgivaren, kylvätskegivaren eller yttertemperaturgivaren?
av MickeM
MadeinTorslanda skrev: sön 21 jun 2020, 13:11 Det där med Atech2 verkar bra.
Som okunnig undrar jag ändå:
Kan det verkligen vara fel på spjällhuset när bilen fungerar perfekt igen efter 5 minuter
eller kan det vara någon givare/sensor som "ballar ur" vid en viss temp, t ex luftmasseflödesgivaren, kylvätskegivaren eller yttertemperaturgivaren?
Svaret på dina frågor är:
Ja, på båda.

Du har massor av komponenter som kan fela utöver gasspjället.
Därför ska man inte byta utan felsökning, som jag gissar att verkstaden i fråga utförde.
Felkoder, tex...
Jag är inte säker att dom som sålde bilen har särskilt avancerad felsökningsutrustning tyvärr men det är ju där garantin ligger. Ska besöka Benson motor imorgon som är en erkänt skicklig volvoverkstad
av MickeM
Det är långt ifrån omöjligt att första verkstaden raderade dom felkoder som fanns, (brukligt) och inga nya har skapats. Än.

Går den bra just nu, eller fortsatt dåligt?
MickeM skrev:Det är långt ifrån omöjligt att första verkstaden raderade dom felkoder som fanns, (brukligt) och inga nya har skapats. Än.

Går den bra just nu, eller fortsatt dåligt?
Nej, det är precis samma sak nu.
Jag undrar om det här med numren på spjällhuset, vilket eller vilka nummer är viktigt att dom är rätt?
Om jag jmf. numren på mitt spjällhus med samma nummer hos atech2 så ska det spjällhuset vara till en S80 modellår -00 (B5244S2) men jag har ju modellår -01.
Det finns ett annat som är för modellår 98-02 med B5244S2
Har det någon betydelse?
Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]