Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
Liten verkstad, 2000 kr max med jobb och material. Byt bromskivor och vanliga bromsklossar samtidigt om de är slitna.
av MickeM
mattias142 skrev: lör 06 jun 2020, 19:21 Så det finns risk att det är nån lös del nu i oket som kan låsa hela hjulet?
Inte i oket. Handbromsen är en trumbroms i bromsskivans centrum. Betydligt bättre och enklare än inbyggt i bromsoket.

Helt klart är det symptomet av ett släppt belägg. Du kan ju demontera handbromsbackarna på det hjulet så länge om du är i behov av bilen.
Det går att köra utan, men då utan fungerande handbroms givetvis. Fotbromsen påverkas inte. Och montera nya grejer när du fått tag i dom.

Detta händer ibland och har nog inget med recondfirman att göra.
av Righthanddrive
Mårn,
Som MickeM skriver är det ingen fara att köra utan handbroms detaljerna på plats.
På vår xc70 med +45000 mil har detta hänt 3 gånger!
Mitt problem var att aluminium klacken blev avslagen första gången, den har en stopp funktion för handbromsen. Rep sats finns som skruvas ditt. Tom Biltema har denna Rep satsen. Övriga två gånger hade skruvarna på nya klacken blivit avskjuvade!! Allt detta var gjort på Volvo verkstad. Nu sista gången fixa jag det själv och hoppas att det inte lossnar ingen.
av borstarmicke
Hade precis samma problem på vår -04 V70R, small som fan när jag backade ut från uppfarten, limningen som släppt på höger sida. Hoppade hyfsat högt.... :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Fixa ASAP innan mer saker blir skadade eller att du orskar en olycka. Låst bakhjul är ingen höjdare...
av Malmstroem
Som tidigare sagts -- handbromsproblemet har ingenting med rekond att göra.

Det är ett vanligt fel på V70N (samt många andra bilar med handbromsbackar i en trumbrom). Det är vanligtvis bromsbanden som släpper från backarna och ligger löst inne i trumman. Bromsbanden är limmade mot backarna och limmet verkar inte vara för evigt.

Jag bytte på min V70N när jag hade den. Det är relativt enkelt så länge allting annat är helt.

Har du otur kan delarna fastna. Då kan hjulet låsa, vilket kan vara rätt otrevligt/farligt. Om något fastnar är det också vanligt att något annat går sönder. I princip kan alla fästena och övriga detaljer inne i trumman slås sönder när det nyper. Då blir det dyrt att fixa.

Så rådet är att snarast reparera. Inte bara för att det kan vara farligt, utan för att det också kan bli rejält dyrt om du väntar. Själva handbromsbackarna kostar ett par hundralappar, medan om allting rensas och du får lämna in den talar du om många tusenlappar.

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]

Lite fundersam om detta är standard på […]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]