Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Statusuppdatering:
Ingen kompression i cylinder 4.

Så förmodligen så har porslinet från stiftet ätit upp kolven. :crying:

Blir motorbyte på den här maskinen.

Tack för all hjälp!
Ingen eller dålig komp?

Gör detta innan ni dömer ut en motor med nersurad cylinder !
Droppa i en matsked olja eller så i den cyl, och dra runt motorn för hand en ett varv UTAN STIFT I DEN CYL. Knuffa bilen är väl enklast. Sedan i med stiftet och kör runt starten lite. Gärna med urkopplad spridare på den. Felkoden får raderas sen. NU tas nytt kompprov.
Men, eftersom bilen inte gick på cyl i fråga innan, (med gnistan fungerande?) under ett tag, så är chansen för detta dålig.

Har gnistan kontrollerats visuellt?
Dvs med ett löst stift mot motorn.

Nersurade cylindrar kan tappa komp på moderna motorer. Oljefilmen är nödvändig för kompressionen. Men den blir DÅLIG. inte obefintlig/försumbar.

Om det är hål i kolven/repad cyl byggs tryck upp i vevhuset. Märkbart!

Naturligtvis kan det vara en ventil som gått också. Då främst en avgasventil, eftersom det inte poffar i insuget.
Det var noll kompression. Inte ett liv på mätaren. Vi hällde i olja mot kolven och gjorde ett nytt kompressionsprov (för att utesluta att det är kolvringar som är slut). inte ett liv.

Dessutom dricker motorn en halvliter olja i månaden så någonstans tar det vägen. Detta tillsammans med att stiftets porslin nöts ned, ingen komp, det förra stiftet hade en kraftigt svart beläggning på sig, det helt nya stiftet är helt oljigt efter endast 10km körning.
Det låter inte som att det är fel på tändningen. Men det är klart - det är väl dumt att inte testa tändningen innan man byter motor.

Ska meddela ägaren detta.

Tack för alla fortsatta tips!
Nej, med den beskrivningen kan ni skippa tändningen. Cylindern är död. Inget snack.
Laga motorn är nog inte försvarbart.
Om bilen är värd att byta motor vet bara ägaren.

V70N är ju inte värda någonting rent ekonomiskt.

Vad jag förstår så ser effektav[…]

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]