Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Ratten har inte stått helt rakt när de gjorde hjulinställning.

Har hänt mig tidigare. Ratten va sne men bilen gick spik rakt. Jag klaga och de kopplade upp bilen igen vid hjulinställning. Och allt stod rätt men de fick ställa ratten rakt och göra om allt.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Jonas_latt skrev:Ratten har inte stått helt rakt när de gjorde hjulinställning.

Har hänt mig tidigare. Ratten va sne men bilen gick spik rakt. Jag klaga och de kopplade upp bilen igen vid hjulinställning. Och allt stod rätt men de fick ställa ratten rakt och göra om allt.
Ok. Den va rak när jag lämnade verstan förra våren. Har inte tänkt på om den successivt ändrat sig förrän jag la märke till det för nån vecka sedan.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av vjohnj
Har varit med om samma sak. Ratt rak vid inställning men senare blivit sne. Men bil drar ej.
Gjort omställning inte nått fel hittat (annan firma) samma sak. 2st gånger på en golf. Allt så bra ut på papper. Gav upp hade ratt fa** sne och allt var bra.
Användarvisningsbild
av GLIZ
vjohnj skrev:Har varit med om samma sak. Ratt rak vid inställning men senare blivit sne. Men bil drar ej.
Gjort omställning inte nått fel hittat (annan firma) samma sak. 2st gånger på en golf. Allt så bra ut på papper. Gav upp hade ratt fa** sne och allt var bra.
Ska se om han kan göra om det. Är väl ett års garanti även på sådana saker.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Jonas_latt
Garanti på hjulinställning kan du nog glömma. Räcker att du kör emot en trottoar eller liknande. Om ratten vore sne efter någon dag kanske du kan få de att ta det på garantin. Men att komma efter några veckor, månader kan du nog tyvärr glömma.

Jag har börjat göra hjulinställning varje år för att spara på mina däck 22“. Finns ju alltid lite att justera.
av MickeM
klacken skrev: fre 17 apr 2020, 21:57 Lossa ratten å flytta en splines åt vänster
Nej, nej, och åter nej!
Då får du en Ackerman-vinkel som är helt knäpp. (Inte den mest kända vinkeln att ha koll på, men absolut inte oviktig. )

Är stagens olika längd helt åt skogen kan du t.o.m få "Bump-steer".

Gör rätt, dvs justera styrstagen, så inre styrleden behåller sin plats i styrgeometrin.
Få riktig toe-inställning om man missränker att den är fel.

Blev det plötsligt snett i ett gupp, eller åtgärd i framvagnen är en inställning enda rätta.

Blev den sned endast med hjulskifte, kan det i vissa fall vara nått med däcken.
(Otroligt men sant)
Om däcken INTE har rotationsbestämt mönster (finns i.s.f en pil på däcksidan) kan man byta sida på framhjulen. Det fungerar ibland.
Jag vet inte varför.

Har däcken rotationsbestämt mönster kan man INTE byta sida med framhjulen.
(Om man inte satt dom fel. Kan ju vara värt att kolla, tillsammans med däcktryvket)
av vjohnj
Har ens ratten splines så det går att flytta ratt. Har den inte fasta lägen?
Vet att äldre bilar hade splines så det gick.
av frippe64
Nej, flytta ratten ska man förstås inte göra. Blir det inte fel med styrvinkelgivaren också då?
P-ändarna skruvas in eller ut tills ratten står rakt och toe-in blir rätt.
av klacken
Ratten har splines och blir inga problem om man flyttar den ett hack. Min xc70 hade sned ratt när jag köpte den men gick rakt och fint så ändrade ratten och har kört så snart 2 år.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]