Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fastnade på en parkeringsplats med skuffen full av matvaror. Kunde bara få nyckeln till läge 1 (tändning på). Ringde bärgare som satte i nyckeln och drog ut den igen men bara så pass att han kunde ta i med en näbbtång och vrida runt nyckeln. Jag trodde att han var galen, men har inte haft problem sedan dess...
Händer ofta med dessa Volvos sade han.
av sicnarf
Näbbtång? De är ju spetsiga. Undrar hur det gick till då det blir svårt att greppa nyckeln. Var det inte bättre med en vanlig tång kanske? eller greppade han nyckeln framifrån?
sicnarf skrev:Näbbtång? De är ju spetsiga. Undrar hur det gick till då det blir svårt att greppa nyckeln. Var det inte bättre med en vanlig tång kanske? eller greppade han nyckeln framifrån?
Japp. Men, de är också smala och på så sätt fick han in nyckeln så pass långt att den höll alla låsdetaljer så att låset kunde öppnas.
Tror han klämde ihop tången rätt bra med handen. Var en lite större modell av tång med.
ThomasNygards skrev:
sicnarf skrev:Näbbtång? De är ju spetsiga. Undrar hur det gick till då det blir svårt att greppa nyckeln. Var det inte bättre med en vanlig tång kanske? eller greppade han nyckeln framifrån?
Japp. Men, de är också smala och på så sätt fick han in nyckeln så pass långt att den höll alla låsdetaljer så att låset kunde öppnas.
Tror han klämde ihop tången rätt bra med handen. Var en lite större modell av tång med.
Är väl kanske något man bara provar i nödläge egentligen. Är man hemma så är det ju bättre att ta bort låset och fixa det.
ThomasNygards skrev:
Skall man vara petig så kanske det var en spetstång nu när jag tänker efter.
av sicnarf
klacken skrev:Precis så ska du göra,och rikligt tills det som kommer ut är rent. Skadar inte, låset fungerar bäst rent och utan olja. Har gjort detta på 2 s60. Hjälper inte detta så är det en bit i låset som lossnat och då måste du ta bort låset och demontera det för att få bort den lösa biten, finns en guide hur man gör på forumet om du söker
Nu sprutade jag rejält med bromsrengörning i tändlåset idag. Det kom en massa svart gegga ut. Jag fortsatte tills det blev rent. Sedan blåste jag rent låset med tryckluft. Tyvärr hjälpte inte detta mig för mitt lås kärvar ännu. Fick dock igång bilen efter att ha knackat under låset med en träkloss. Jag tror att det lossnat plastbitar i mitt tändlås och ramlat på fel ställe precis som klacken skriver. . När jag knackade på det så flyttade dessa på sig och bilen kunde startas. Jag har letat efter guiden i Jagrullar förumet att ta isär/demontera mitt tändlås och plocka ut dessa lösa plast bitar men hittar inte exakt den tråden. Är det bara startgrejen, den vita på vänster sidan som behöver skruvas loss, den man kan vrida och starta bilen med skruvmejsel? Ramlar plastbitarna ut därifrån sedan? Eller ligger plastbitarna i främre delen av låset? Tacksam för tips, klacken eller någon.
av sicnarf
Hittade en tråd i en Engelsk Volvo Forum där en kille löser detta problem. Han skrev att plåtbiten som ligger löst och stör nyckeln från att vridas fritt finns innanför den fyrkantiga silvriga metalplåten 4x5 cm som finns exakt under tändningslåset. Han slog ovanifrån med hammare alternativt nerifrån med en mejsel och hammare tills plåten liksom ramlade ner från sin trånga plats. Sedan fungerade nyckeln utan problem. Jag ska testa detta om 3 dagar då jag är ledig.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]