MarcusJ skrev:frippe64 skrev: ↑ons 11 mar 2020, 02:06
Om ni gör som det är tänkt, förvarar kroken i bagaget när den inte används, så slipper ni dessa problem.
Har aldrig förstått klagomålen på avtagbara dragkrokar. Själva poängen med dem är att man ska ta loss dem när de inte används, och det är i princip enbart när man inte gör det som det blir problem. Så himla svårt är det väl inte att plocka loss kroken när man kopplat bort släpet?
Det funkar ju bra när man bara behöver den någon gång ibland. Men behöver man t.ex. montera cykelhållare ett par gånger i veckan så är det ett irritationsmoment om man ska plocka av och på kroken från en skitig bil varje gång.
Men jag förstår inte riktigt vitsen med löstagbar krok. (Vilket jag tyvärr har på min bil.)
* Kortare bil - ok, det kanske är en liten fördel om man behöver fickparkera ofta. (Åtminstone tills den gången man glömt att montera av det.)
* Utseende. Visst, om man har en sportig bil där det inte syns alls att bilen har drag när det inte är monterat. Men finns det verkligen någon som tycker att en stor ful plastkåpa bak på en V70 är snyggare än en fast krok? För att inte tala om hur fult det där löstagbara draget är när det är monterat.
* Kanske lite krocksäkrare i vissa lägen om man blir påkörd bakifrån.