Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tewo22
Då är jag medveten om alternativen, är det samma motorer mellan alla de modellerna? Jag hittade en i V70N från 2007 med 2.4d manuell idag i närheten för ca 35k, är det rimligt? Har skickat ett meddelande för att veta om hur serviceintervallen har sett ut.

Om jag kollar på en S60/S80, finns det något specifikt jag bör kolla på?
SBergdahl skrev:
LaRy skrev: tis 03 mar 2020, 08:55
LaRy skrev:Skall du bara pendla, köp en sedan, S60 eller S80 med sugmotor. Totalt döda på marknaden. Men faktiskt ofta i mycket gott skick
av LaRy
Som tidigare nämnts, S60 och S80 är mekaniskt lika V70, därmed samma styrka och svagheter. Men S80 har ett enormt bagageutrymme, där även baksätet går att fälla.
S80 är längre och bredare. detta gäller även motorrum = rymligare. Glöm problem som att det är svårt att byta glödlampor m.m. Det är ca 10 cm längre och 10 cm bredare under huven med samma motor.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
LaRy skrev: tor 05 mar 2020, 08:45 Som tidigare nämnts, S60 och S80 är mekaniskt lika V70, därmed samma styrka och svagheter. Men S80 har ett enormt bagageutrymme, där även baksätet går att fälla.
S80 är längre och bredare. detta gäller även motorrum = rymligare. Glöm problem som att det är svårt att byta glödlampor m.m. Det är ca 10 cm längre och 10 cm bredare under huven med samma motor.
Enormt men svårt att lasta om man ska köra enstaka stora objekt.
av tewo22
Hej!

Jag var och kollade på en 2.4T (200HK) med 31K mil idag. Modellår 2002 och tillverkad 2001-11. Enligt datorn i bilen så drog den 0.9l/mil i medelförbrukning, vad brukar vara normalt och hur bra stämmer skärmen?

Finns det något annat att kolla på när det kommer till 2.4T?

Den är från någon jag känner så den kommer att vara helt nybesiktigad vid eventuellt köp. Ägaren vill ha 12 tusen kr för den och den är helt rostfri i kaross, har inte kollat underredet än (kikade mest när jag var över och snackade lite). Den gick rakt både med och utan bromsen igång och gick fint genom växlarna, inga missljud från motorn heller :party: . Låter priset rimligt? Eller är det en massa fel på de tidigare V70N turbo-bensinarna?
av Dextre
Då är det väl det förbaskade spjällhuset då som kan krångla, men om den inte går ojämnt på tomgång eller annars dåligt så låter ju priset väldigt bra. Jag skulle aldrig sälja min S60 2,4T -01 för i närheten av så lite även om den är en tidig årgång, fast den har bara gått 20000 mil. Spjällhuset kostar att byta och är svårt att komma åt själv på en turbo, men felet smyger sig i allmänhet på. På en långkörd bil känns det som att man får gambla lite.

Vad jag undrar är lite om det här med ekonomin. Eftersom du tänkt köra ganska långt och som pendlarbil, måste du ha en kombi och så stor bil? Annars låter det som ett bra köp eftersom det ändå inte är så mycket pengar om den inte går så länge. På så gamla bilar är skicket helt avgörande för alla prisnivåer säljarna sätter. Det är svårt att avgöra. Servicehistorik kan säga en del.
av tewo22
Dextre skrev: fre 24 apr 2020, 08:33 Då är det väl det förbaskade spjällhuset då som kan krångla, men om den inte går ojämnt på tomgång eller annars dåligt så låter ju priset väldigt bra. Jag skulle aldrig sälja min S60 2,4T -01 för i närheten av så lite även om den är en tidig årgång, fast den har bara gått 20000 mil. Spjällhuset kostar att byta och är svårt att komma åt själv på en turbo, men felet smyger sig i allmänhet på. På en långkörd bil känns det som att man får gambla lite
Jag hade nog lika gärna kunnat ha en s60, men när jag åkt med i familjens olika mindre bilar så får jag panik så fort man ska packa i dom...

Den låg fint och stilla på tomgång. Den var oerhört fin i lack och interiörmässigt, jag misstänker att den har blivit bra omhändertagen då den senaste ägaren hade den i 8 år. Jag ska be säljaren om servicehistorik.
av MickeM
En 2002 har barnsjukdomar med spjällhusen och kombinationsinstrumentet som spökar.
Inte OM, utan NÄR.

Men instrumentet kan ju vara fixat redan....
(Omlödning)
Gasspjället kan vara renoverat.....
(Utbytt = same shit)
Användarvisningsbild
av Hasse53
Från och med My 2002 har 2.4T spjällhus från Bosch, inte det beryktade spjällhuset från MagnetiMarelli. Sugmodellerna fick Bosch spjällhus från och med My 2003.
Det speciella med bensinturbomodellerna är att vevhusventilationen måste servas. Volvo angav var 16000 mil för de tidiga modellerna och då skall banjobulten under insuget rengöras. Det låter enkelt men är man normalhändig måste generatorn demonteras, inte kul. Slarvar man med detta börjar motorn trycka ur sig olja och då måste oljefällan rengöras eller bytas vilket innebär att generator, servopump, fuelrail, insug mm. måste demonteras för att komma åt. Vet detta av egen erfarerhet.
Men vet ni vad, när allt är fixat är bilen värd allt besvär för turbo är helt underbart!
Köp bensinturbon Tewo22!
/Hasse
av tewo22
MickeM skrev:En 2002 har barnsjukdomar med spjällhusen och kombinationsinstrumentet som spökar.
Inte OM, utan NÄR.

Men instrumentet kan ju vara fixat redan....
(Omlödning)
Gasspjället kan vara renoverat.....
(Utbytt = same shit)
Jag kan kika om jag ser något papper på att det är utbytt eller om jag ser att någon har varit och kladdat med lödpenna. Hur vanligt är det att man har problem med virvelspjäll och kan man inte bara byta ut skiten om den går sönder?

Gällande mätarhuset, har sett många som har det problemet, men hur vanligt är det egentligen? Om det händer, vad behöver man göra då? Jag har pluggat el och energi, så jag är inte rädd för att ta fram lödpennan :-)

Hasse53 skrev: fre 24 apr 2020, 17:25 Från och med My 2002 har 2.4T spjällhus från Bosch, inte det beryktade spjällhuset från MagnetiMarelli. Sugmodellerna fick Bosch spjällhus från och med My 2003.
Det speciella med bensinturbomodellerna är att vevhusventilationen måste servas. Volvo angav var 16000 mil för de tidiga modellerna och då skall banjobulten under insuget rengöras. Det låter enkelt men är man normalhändig måste generatorn demonteras, inte kul. Slarvar man med detta börjar motorn trycka ur sig olja och då måste oljefällan rengöras eller bytas vilket innebär att generator, servopump, fuelrail, insug mm. måste demonteras för att komma åt. Vet detta av egen erfarerhet.
Men vet ni vad, när allt är fixat är bilen värd allt besvär för turbo är helt underbart!
Köp bensinturbon Tewo22!
/Hasse
Det låter ju positivt! Även om det var lite lurigt att någon med samma namn som säljaren skulle skriva så positivt haha :-D

Nu var det en hel del mil sedan detta utfördes, brukar det i regel synas om arbetet är gjort efter alla dessa mil?

Kamremmen ska bytas, jag har inte tummen mitt i handen och den videon jag såg så verkade det inte särskilt komplicerat, är det ändå värt pengarna?

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]