Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
s60 skrev:Har en S60 140 som jag har 17" med 225 däck på, jag har också volvos sänkningssats som sänker 25mm.
Då tar däcken i vid fullt utslag, men för att komma till rätta med det har jag lagt distanser bakom hjulstopparna ca:10mm då går hjulen fritt.
Enkelt o billigt :D
Du har lagt vad?
Pris på dem o vart har du köpt dom?
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
jag fattar inte ett dugg o ändå har jag jobbat på en däcks verkstad
av s60
Jag har lagt distanser men ett par brickor går lika bra, bakom hjulstopparna som sitter monterade på nedre länkarmarna alltså flyttas hjulstopparna ut = mindre hjulutslag= hjulet går fritt från innerskärmen. Kostar knappt något, köp ett par brickor o använd dina orginal stoppar.
Jag jobbar inte på däcksverkstad däremot med hjulinställningar på fordon
Användarvisningsbild
av iaken
Går det smeka in ett par 8.5" breda fälgar då? Har ju funnit gôr fina fälgar men de finns inte i 7.5*18 lr 8*18... bara 8.5*18.

Ace Rex heter dom. Helt såld på dem!
Användarvisningsbild
av greeeken
Enligt mekanikerna på Bilia i Haga Norra så kan man ha 225 fälgar på en s60- 170 hästar.
Det som kan hända då är att däcken tar i när man svänger ratten helt.
Användarvisningsbild
av greeeken
s60 skrev:Jag har lagt distanser men ett par brickor går lika bra, bakom hjulstopparna som sitter monterade på nedre länkarmarna alltså flyttas hjulstopparna ut = mindre hjulutslag= hjulet går fritt från innerskärmen. Kostar knappt något, köp ett par brickor o använd dina orginal stoppar.

Vart kan jag köpa dessa brickor?? Några förslag?
av moOd
Har 235/40 18" på en V70 T5. Bilen har säkt sportchassi från fabrik, och däcken skrapar i bara en aning mot hjulhuset vid fullt rattutslag. Inga större problem, då jag endast märker av det vid parkering av bilen..

Den har gått med dem fälgarna sen -02, utan problem.
Användarvisningsbild
av greeeken
moOd skrev:Har 235/40 18" på en V70 T5. Bilen har säkt sportchassi från fabrik, och däcken skrapar i bara en aning mot hjulhuset vid fullt rattutslag. Inga större problem, då jag endast märker av det vid parkering av bilen..

Skillnaden är att på 140 o 170 hästars så äre det liiite svårare
av s60
greeeken skrev:
s60 skrev:Jag har lagt distanser men ett par brickor går lika bra, bakom hjulstopparna som sitter monterade på nedre länkarmarna alltså flyttas hjulstopparna ut = mindre hjulutslag= hjulet går fritt från innerskärmen. Kostar knappt något, köp ett par brickor o använd dina orginal stoppar.

Vart kan jag köpa dessa brickor?? Några förslag?
Tja varför inte järnhandeln! (passa på o köp 4st lite längre M8 skruv också eftersom skruvlängden bör ökas lika mycket som totala tjockleken av de brickor du lägger som mellanlägg)
av s60
greeeken skrev:
moOd skrev:Har 235/40 18" på en V70 T5. Bilen har säkt sportchassi från fabrik, och däcken skrapar i bara en aning mot hjulhuset vid fullt rattutslag. Inga större problem, då jag endast märker av det vid parkering av bilen..

Skillnaden är att på 140 o 170 hästars så äre det liiite svårare
Jag förstår inte varför du tjatar om 140/170hp, det är inte det som är avgörande, utan vilka hjul som bilen utrustades med från fabrik och därmed vilka hjulstoppar som monterades, det finns enligt uppgift från min volvohandlare tre olika "storlekar" på stopparna. Vid eftermontering av större hjul väljer man bara rätt stoppar kostar ca 120:- hos volvo eller så gör man som jag lägger ett par distanser bakom de stoppar man har.
Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har inga l[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]