Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, tar upp en gammal tråd eftersom den är högst aktuell för mig i alla fall.

Min bilnyckel fortsätter att snurra runt när jag ska starta. Efter ett, oftast kort, tag "hugger" den och det går att starta.

Funderade på ett inlägg ovan, någon skrev att låset funkade på sommaren men inte på vintern, har funderat lite på det och det är samma för mig.

Kan förklaringen vara så enkel som att batterispänningen är lägre när det är kallt och någon elektrisk eller elektromagnetisk del i tändlåset får för lite spänning "att slå till" låset.

Har någon haft problemet och fått en lösning på det så berätta!!
Hej, det tror jag inte, men ska för säkerhets skull jämföra med den nästan oanvända reservnyckeln.
Nyckeln är väl inte sliten på vintern men inte på sommaren.

Är det riskfritt som någon skrev att duscha in 5-56 eller liknande.
Användarvisningsbild
av Vojje
Mer sliten på vintern? Antagligen inte :roll:
Men låsets egenskaper kan vara annorlunda, vilket kan ge utslag om nyckeln är ngt sliten.

5-56 avråder jag ifrån och föreslår PFTE-teflon istället.
Har samma problem med min s80. När jag vände mig till Volvo verkstad så har de sagt att hela satsen måste bytas och att även nya nycklar måste beställas för att de gamla inte går omkoda.
Jag undrar verkligen om det de säger är sant och isåfall varför säljer skroten satserna i delar inkl. nycklar om de inte går att använda.
Jag vore tacksam om någon vettig mekaniker kan svara på detta och om det finns andra verkstäder som kan omkoda de befintliga nycklarna.
C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Men för bövelen slå av skorna inn[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]