Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Trams och åter trams.
Gå inte på oljesnobberiet.

Dom gånger det går fel är det nästan uteslutande slarv med bytesintervallerna.
Inte sällan i kombo med fel oljeklass.

Men det var ju "noname"-oljans fel när historien berättas givetvis.....

Och att "spillojan är förkastlig som rostskydd för att det fräter" är en myt, kan var och en som ägt en gammal oljeläckande gammal bil skriva under på.
Där oljan funnits är typ enda rostfria stället på bilen.
Annat exempel är våran gamla Scania Vabis 55 från 1962. Rostig överallt UTOM där öppna vevhusventilationen tryckt ut oljedimma.
Där är tom lacken i nyskick.

Men, man ska ändå inte rostskydda med spillolja. Anledningarna är tre.
1. Den trivs inte ihop med orginal vaxbaserade rostskyddsbehandlingen.
2. På målad plåt är den borta ganska fort. Den måste bindas med något. Eller ständigt fyllas på, som vid oljeläckage, vilket för oss till..
3. Miljön. Den rinner/sköljs bort lätt. Dräll ingen onödig olja.
Det finns bra produkter för ändamålet mycket billigt numera.
av Andreas12
Erik Å skrev: lör 21 dec 2019, 21:15
Andreas12 skrev: lör 21 dec 2019, 20:51 Som rostskydd i balkar ska det vara använd olja.
Nope, spillolja innehåller svavel som bildar svavelsyra tillsammans med fukt. Plus annat som är onyttigt för både miljö och hälsa.. Ny olja mixad med hålrumsvätska rekommenderas
Du har en poäng där, men när man lyssnat på dom äldre lärda var där någon anledning till varför man ej använde ny olja, varför minns jag inte.
Funkar gör det däremot, ägde en 142a som förra ägaren gjorde denna behandling på o där är fortfarande samma tröskellådor mm sen 69.
Skulle tro att rostskyddsmedel blir billigare o bättre för miljön i dagens läge.
av Andreas12
MickeM skrev: lör 21 dec 2019, 21:33 Trams och åter trams.
Gå inte på oljesnobberiet.

Dom gånger det går fel är det nästan uteslutande slarv med bytesintervallerna.
Inte sällan i kombo med fel oljeklass.

Men det var ju "noname"-oljans fel när historien berättas givetvis.....
Ha ha säg inte det till en som äger en audi el vag..
Koksar igen trots rätt servade bilar..
Enda gången jag tror en bil mår bättre av annan klassning än rek..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag har fortfarande gummirester i motorn efter (Volvo-) verkstadsservicen de första åren, jag är 100% säker på att de använde olja av rätt klassning men det sket sig ändå :bored:
Så jag tänker inte hälla i några noname-oljor, oavsett vilka klasser de påstås uppfylla. Punkt! Men prova gärna, kul att höra hur det går :-D
Och spillolja ska destrueras, inte användas till något annat!
Användarvisningsbild
av Cotag
Erik Å skrev: lör 21 dec 2019, 22:15 Jag har fortfarande gummirester i motorn efter (Volvo-) verkstadsservicen de första åren, jag är 100% säker på att de använde olja av rätt klassning men det sket sig ändå :bored:
Så jag tänker inte hälla i några noname-oljor, oavsett vilka klasser de påstås uppfylla. Punkt! Men prova gärna, kul att höra hur det går :-D
Och spillolja ska destrueras, inte användas till något annat!
Gummirester? Något måste ha gått väldigt fel vid service. :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Cotag skrev: lör 21 dec 2019, 22:24 Gummirester? Något måste ha gått väldigt fel vid service. :-D
Det kan man lugnt säga :P Men den bruna beläggningen slutade i alla fall att byggas på när jag började göra oljebytena själv efter att maskinskadeförsäkringen gått ut.. Numera är oljestickan blank och fin, det var den inte då. :-D Skräpolja, godkänd av Volvo..
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det är inte så enkelt att du byter oftare nu då? Rekommenderade intervallet är inte alltid det rätta beroende på körstil.
Användarvisningsbild
av Erik Å
SBergdahl skrev: lör 21 dec 2019, 23:40 Det är inte så enkelt att du byter oftare nu då? ..
Nepp, byter vid 2000 mil. Precis som när verkstan fick göra det. :-)
av MickeM
Andreas12 skrev: lör 21 dec 2019, 21:42 Ha ha säg inte det till en som äger en audi el vag..
Koksar igen trots rätt servade bilar..
Enda gången jag tror en bil mår bättre av annan klassning än rek..
Nej, dom är inte "rätt servade"
Dom må ha följt bilens servicepåminnelse och/eller VAG's rek om förkastliga longlifeintervaller men haft helt fel körstil för bytesintervallen i fråga. Uppenbarligen.
Detta händer Volvo och andra också, om man kortkör mycket och inte servar därefter.
Att särskilt vissa VAG är mer utsatta är för att dom har 4lit olja och de flesta turbo, medan Volvo har över 5l och färre med turbo.
Turbo är inte dåliga, men känsligare.

Det är inte oljans fel utan bytesintervallen fel.

Får man gummirester i motorn, har något ju annat än oljebyte med "fel olja" skett.
Oljetrågs/kamaxelkåpans packningslim eller liknande. Kanske gjordes nån action på bilen under garantitiden. Ägaren informeras inte alltid. Eller bara för mycket klet när motorn byggdes...

Det rullar hundratusentals bilar i Sverige med (för motorn och bytesintervallen) RÄTT noname-olja mycket framgångsrikt, så att göra det "testet" känns ganska o-speciellt....

Lite som:
Undrar om jag kan köra på Statoil's bensin, när jag alltid kört med Shell's bensin. Vågar jag prova?
Användarvisningsbild
av Erik Å
MickeM skrev: sön 22 dec 2019, 10:04 Får man gummirester i motorn, har något ju annat än oljebyte med "fel olja" skett.
Oljetrågs/kamaxelkåpans packningslim eller liknande. Kanske gjordes nån action på bilen under garantitiden. Ägaren informeras inte alltid. Eller bara för mycket klet när motorn byggdes...
Tyvärr så håller inte den teorin, jag fick samma bruna kletiga beläggning på oljestickan efter varje oljebyte de gjorde!
Du får nog acceptera tanken att det finns undermåliga motoroljor :-)
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]