Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dave
Oj massa svar, skoj!

Jo jag e ingen racer, jag tycker om o glida, så jag är inte tvungen att ha mycket hästar. Bränsleförbrukning dem emellan? är det så stor skillnad?

Verkar som 140 hästaren e mitt eventuella val då den är starkare på långa varv, glidfart. Hm... svårt detta.

Tack för svaren, uppskattar det verkligen!!

Dave
Användarvisningsbild
av greeeken
dave skrev:Oj massa svar, skoj!

Jo jag e ingen racer, jag tycker om o glida, så jag är inte tvungen att ha mycket hästar. Bränsleförbrukning dem emellan? är det så stor skillnad?

Verkar som 140 hästaren e mitt eventuella val då den är starkare på långa varv, glidfart. Hm... svårt detta.

Tack för svaren, uppskattar det verkligen!!

Dave
Men du märker inte skillnaden precis.
170 versionen måste varvas til lrunt 4500 o uppåt för att märka av kraften
TA 140 o chippa på BSR om du vill ha mer hästar.
av Kena
Ska du inte rejsa så ta den som är i bäst skick/får finast för pengarna. Och du, ett tips till en småbarnsförälder, köp skinnklädsel. De är urlätt att hålla rent i bilen även om det är ljus inredning.
Användarvisningsbild
av camaro69
MartinS skrev:
greeeken skrev:Med ett barn i bilen så behöver du inte köra så snabbt heller
Med barn i bilen vill man inte göra varje omkröning till ett äventyr, det är bättre att snabbt och kvickt komma om.

/Martin
Kanske syföreningen "Märka Ord".

I mina öron låter det något obegåvat, om någon enda omkörning skulle vara ett äventyr. Varför utsätta andra för risker.

Känner inte att jag har dom problemen.

En rekommendation till trådskaparen.

Köp en "turbosnurra".

:D
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Jag kan väl säga så här; efter att ha gått från att ha haft en chip trimmad 850 t5 på ca 290 hp till att nu ha en V70 Bi-fuel på 140 hästar (bägge automat) så är jag förvånansvärt nöjd med V70´n.

Naturligtvis så saknar man turbosparken från T5án men samtidigt så anpassar man sin körstil (man är ju tvungen :wink: ).

kör mest i stan själv & då utnyttjar man ju inte eventuell turbo i all fall & V70´n är helt ok på motorväg oxå (när man väl fått upp hastigheten)...MEN, omkörningsbiten är INTE densamma, nu måste man planera sin körning på ett annat sätt.

Kontentan: Jag är mycket nöjd med min 140 hp V70 & även om chip trimmning skulle möjlig på den bil jag har nu skulle jag inte göra det. Antingen eller....ska det vara så ska det vara fullturbo & fullt ös.....annars kan det vara. Det jag INTE saknar är de snuskigt dyra bensinräkningar jag hade VARJE månad med T5án.....helt enkelt för att om jag har resurserna så använder jag dem. Nu är det ju nästan skoj att tanka upp bilen med tanke på att det sker mycket mer sällan & är billigare (ingen V-power längre).

Dave! Lycka till med valet av bil vilket motor alternativ du än väljer.
Användarvisningsbild
av dave
Tackar för svaren!

Imorgon åker jag o tittar på en 02:a 170hk som gått 12400 mil. Skinklädsel, verkar ju bra då barnförskaffning ligger inom räckhåll). Har gjort en lista på saker o kolla; alltifrån starta i uppförsbacke till att köra över farthinder o lyssna. Anledningen till att det eventuellt blir en 170hk är att just denna bil fick mig intresserad: Dock undrar jag över en sak: Killen sa att bilen är utrustad med buissnes + paket?? vad är det, kolla volvocars.se men blev inte klokare.

någon som vet?

Sen serviceintervaller? har läst mig till 2000 mil/år men finns det större servicar? 16000 e kamremmen. Men innan dess?

rapporterar om ett par dagar hur det gick!

Dave
Användarvisningsbild
av greeeken
MartinS skrev:
greeeken skrev:Med ett barn i bilen så behöver du inte köra så snabbt heller
Med barn i bilen vill man inte göra varje omkröning till ett äventyr, det är bättre att snabbt och kvickt komma om.

/Martin
Då är varken 140 eller 170 hästars nått för dig då
Snarare en R modell elelr varför inte en m5a

Har du barn i bilen planerar du din körning och kör inte om där det inte är säkert.
av buuyuu
greeeken skrev: Har du barn i bilen planerar du din körning och kör inte om där det inte är säkert.
Helt rätt, då gäller det att fegköra. Att dämpa sitt ego och vara nöjd med att inte ligga först.
Användarvisningsbild
av greeeken
buuyuu skrev:
greeeken skrev: Har du barn i bilen planerar du din körning och kör inte om där det inte är säkert.
Helt rätt, då gäller det att fegköra. Att dämpa sitt ego och vara nöjd med att inte ligga först.
Hehe jo de sant, men dom flesta här vet att de inte är så lätt att göra det heller.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Bosa skrev:
Loner skrev:Strunta i om det är 140 eller 170, låt skicket på bilen/utrustning bestämma.

140 har lite bättre vrid på lågvarv, 170 måste varvas ganska duktigt för att den skall vara märkbart starkare än 140..

Det är ju egenligen samma motor fast med olika styrprogram, om du inte redan visste det.

/L
Att den är starkare på lågvarv har väl även med utväxlingen att göra, har för mig att utväxlingen skiljer mellan 140 och 170. Endel avrekommenderar chippning av 140 just på grund av utväxlingen, är vad en trimfirma säger iaf. :)
140/170 är exact samma drivlina.

Det enda som skiljer är en parameter i carconfig
och en mjukvara som gör att gasspjället öppnar 100% istl för 75% (140hk).

//Branx
Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]

Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]